Onderzoeksmethoden/2015-16/instructies/fase 2: Onderzoeksplan
Uit Werkplaats
< Onderzoeksmethoden | 2015-16 | instructies
Inhoud
In fase 2 werk je je voorbereidingen uit tot een compleet onderzoeksplan.
Tips:
- Voor het hoofdstuk Methode kun je inspiratie opdoen door te kijken naar artikelen over onderzoek: daarin staat de methode doorgaans expliciet beschreven, maar dan in de verleden tijd.
- In het hoofdstuk Methode schrijf je een tekst die laat zien wat je doet, hoe je te werk gaat en waarom dat goed is. Gebruik je werk voor fase 1 (en de feedback) als uitgangspunt.
- Maak bij de planning gebruik van een Gantt-schema. Zorg dat de activiteiten passen bij de methode. Geef werk- en (door)looptijd aan.
Feedbackvragen
Je vermeldt in je plan nul, één of twee concrete feedbackvragen. Deze vragen worden door de docent bekeken; feedback van je medestudent betreft het gehele plan.
Format voor het verslag
Je onderzoeksplan zet je op de volgende locatie: Special:Mypage/2017-18/Onderzoeksmethoden/Onderzoeksplan. Kopieer onderstaande tekst als basis van je document. Controleer of je werk in de lijst verschijnt. Schrijf je in voor de feedbacksessie.
{{Onderzoeksplan |Auteur=Gebruiker:~~~ |Onderwerp=nog niet ingevuld }} [[Academisch jaar::2015-16| ]] == Onderwerp == == Probleemstelling == == Verantwoording == == Theoretisch kader == == Methode == == Planning == == Literatuur ==
Deadline
Vrijdag 8 januari, 23:59 uur.
Kwaliteitseisen
Zie onderstaande rubric.
PROBLEEMSTELLING | 1 ondeugdelijk | 2 matig | 3 adequaat | 4 excellent |
---|---|---|---|---|
Introductie | ozvraag komt uit de lucht vallen, op basis van (niet uitgewerkte) eigen ideeën of opvattingen | ozvraag ingeleid met plausibele redenering (vooronderstellingen, hypothesen, …) zonder externe onderbouwing | ozvraag komt voort uit plausibele inleiding die (vwb vooronderstellingen) wordt ondersteund door extern materiaal (niet noodzakelijkerwijs wetenschappelijk) | ozvraag effectief ingeleid met wetenschappelijk materiaal; hypothesen over onderliggende mechanismen etc genoemd |
Onderzoeksvraag | onderzoekselementen en/of variabelen niet herkenbaar in formulering ozvraag | ozelementen en variabelen herkenbaar; vraag/relatie vaag geformuleerd | ozelementen, variabelen en te onderzoeken relatie duidelijk | elegante formulering; de vorm van het antwoord is af te lezen uit de vraagstelling |
Deelvragen | summier, niet wezenlijk anders dan hoofdvraag, of er is een deelvraag waarvan het antwoord onderdeel zou moeten zijn van dit onderzoeksplan (th.kader, operationalisatie) | vaag geformuleerd en/of relatie met hoofdvraag onduidelijk | deelvragen vormen een logisch geheel met de hoofdvraag, richten zich op deelrelaties, geven structuur/focus aan het onderzoek | deelvragen/relaties duidelijk geformuleerd; er is beargumenteerd hoe afzonderlijke uitkomsten bijdragen aan beantwoording hoofdvraag |
Opmerkingen |
VERANTWOORDING | 1 ondeugdelijk | 2 matig | 3 adequaat | 4 excellent |
---|---|---|---|---|
Aanduiding relevantie | ontbreekt of summier | obligaat, gezocht | één zinvol aspect (nieuwswaarde, wetenschappelijke relevantie, maatschappelijke relevantie, …) beargumenteerd | meerdere zinvolle aspecten beargumenteerd |
Redenering | ontbreekt | argumentatie gegeven, maar hiaten in de redenering of gebrekkige onderbouwing | overtuigend beargumenteerd, verwijzingen waar toepasselijk | overtuigend beargumenteerd met wetenschappelijke verwijzingen |
Opmerkingen |
THEORETISCH KADER, LITERATUUR | 1 ondeugdelijk | 2 matig | 3 adequaat | 4 excellent |
---|---|---|---|---|
Achtergrond bij de onderzoeksvraag | onvolledige beschrijving: relevante concepten ontbreken of summier beschreven | concepten beschreven of gedefinieerd, maar niet in samenhang ('losse blokjes') | relevante concepten in samenhang beschreven, inclusief achtergrondinfo/context | verschillende gezichtspunten beschreven, keuzes afgewogen |
Literatuurgebruik | nauwelijks literatuur van enig niveau | verbonden met literatuur via verwijzingen | verbonden met literatuur door resultaten te parafraseren en in de tekst te verwerken | samenhangende review waarin bronnen kritisch tegen elkaar worden gezet |
Samenhang met verantwoording | relatie met eerder onderzoek onduidelijk | duidelijk dat de onderzoeksvraag qua onderwerp aansluit bij bestaand onderzoek | karakteristieke issues of cruciale vragen van de oz-gemeenschap geïdentificeerd en/of hiaten die nog niet opgemerkt of onderzocht zijn; onderzoeksvraag past hierbij | idem, en beredeneerd hoe de vraag past en hoe het antwoord de onderzoeksgemeenschap verder helpt |
Samenhang met methode | losstaand verhaal | indicatoren zijn impliciet (verborgen) in de tekst aanwezig | buikbare strategieën en/of methoden in eerder onderzoek aangewezen; mogelijke indicatoren zijn helder | idem, verschillende strategieën/methoden uit de literatuur tegen elkaar afgezet |
Publicatieniveau (aantallen indicatief) | nauwelijks wetenschappelijke publicaties (≤2) | wetenschappelijke publicaties ondervertegenwoordigd (<5 peer reviewed) in ondersteuning theoretisch kader | theoretisch kader ondersteund met merendeels wetenschappelijke publicaties (waarvan 5–10 peer reviewed) | theoretisch kader ondersteund met rijke (>10) literatuurlijst van wetenschappelijke publicaties (peer reviewed) |
Titelbeschrijving in literatuurlijst | in de meeste gevallen onvolledig | in sommige gevallen onvolledige titelbeschrijving | consequent volledige titelbeschrijving | consequent volledige titelbeschrijving volgens professionele (APA-)norm, idem voor verwijzingen vanuit de tekst |
Opmerkingen |
METHODE | 1 ondeugdelijk | 2 matig | 3 adequaat | 4 excellent |
---|---|---|---|---|
Beschrijving methode | cruciale aspecten ontbreken | alle aspecten genoemd, maar niet consequent uitgewerkt | beschrijving geeft collega's een goed beeld van de gang van zaken; met enige moeite te interpreteren door andere uitvoerder (niveau onderzoeksverslag) | overdraagbaar: zonder al te veel moeite uitvoerbaar door collega (niveau onderzoeksplan) |
Strategie | ontbreekt | strategie vermeld, maar niet geschikt | strategie geschikt | idem, en beredeneerd |
Dataverzameling | data ongeschikt of methode ondoenlijk | geschikte data vermeld, maar niet volledig voor beantwoording ozvraag | data geschikt om ozvraag te beantwoorden | idem, en triangulatie toegevoegd |
Onderzoekselementen | totaal ongeschikt; passen niet bij ozvraag | steekproefkader of steekproef niet adequaat gekozen | geschikte steekproef | geschikt en bovendien doenlijk/minimaal/efficiënt |
Validiteit (variabelen) | validiteit onduidelijk | validiteit duidelijk tov enkele variabelen, maar niet overal | validiteit duidelijk, verbonden met literatuur en/of theoretisch kader | idem, weloverwogen keuze voor alternatieven beschreven |
Validiteit (onderzoekselementen) | validiteit onduidelijk | validiteit van keuze oz-elementen ad-hoc aangetoond, indruk onderzoeker is uitgangspunt | validiteit beargumenteerd: geschiktheid steekproef beredeneerd (verbonden met doel van onderzoek; literatuurverwijzing) | idem, verschillende mogelijkheden tegen elkaar afgewogen |
Betrouwbaarheid | betrouwbaarheid staat ter discussie | aandacht voor betrouwbaarheid, maar niet in elke situatie waar dit belangrijk is | betrouwbaarheid besproken via literatuur en/of methodespecifieke haken en ogen; waar nodig voorzorgsmaatregelen aangeduid voor bevorderen en/of monitoren van betrouwbaarheid | idem, in de vorm van consequent uitvoerbare concrete acties |
Data-analyse, beantwoording ozvraag | afwezig of summier | "vaag:" beantwoording globaal beschreven maar essentiële details ontbreken | "precies:" beantwoording van de ozvraag operationeel beschreven in termen van de waarden van emp.var. mbt emp.ozelt.; zorgvuldig over causale en niet-causale verbanden | "aantoonbaar goed:" precies beschreven, professionele methoden gebruikt, analysetechnieken toegelicht en gevalideerd adhv literatuur |
Opmerkingen |
TIJDSCHEMA | 1 ondeugdelijk | 2 matig | 3 adequaat | 4 excellent |
---|---|---|---|---|
Activiteiten | onvolledig, essentiële activiteiten ontbreken | volledig tov methode, maar in algemene termen | concrete activiteiten genoemd die corresponderen met methode | idem, en overdraagbaar: leest als werkschema |
Planning | geen tijdspad: werk- en/of looptijd ontbreken | volledig maar volgorde onlogisch of planning onrealistisch | volgorde logisch, tijdsinschatting redelijk | uitvoerbaar en realistisch tijdschema, efficiënt, handig |
Opmerkingen |
ALGEMEEN | 1 ondeugdelijk | 2 matig | 3 adequaat | 4 excellent |
---|---|---|---|---|
gebakken lucht, overbodige uitweidingen | goed leesbaar, interne samenhang per hoofdstuk | hoofdstukken van onderzoeksplan zijn consistent en sluiten op elkaar aan, scherpe en bondige formulering | idem, onderdelen sluiten naadloos op elkaar aan, academisch en vakinhoudelijk taalgebruik passend bij onderzoekscultuur | |
Opmerkingen |