De elektronische Werkplaats/3. Architectuur/Principes, regels, richtlijnen

Uit Werkplaats
< De elektronische Werkplaats‎ | 3. Architectuur
Versie door Hanno Wupper (overleg | bijdragen) op 24 nov 2009 om 21:59
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Ga naar: navigatie, zoeken
Werkzeug.jpg

De elektronische werkplaats
Een collaboratieve leer-werk-omgeving
Hanno Wupper
Jos Huls
Dirk van der Linden
Freek Verbeek


 © comments


nothumb
  • didactiek
  • privacy en vertrouwen
  • copyright en openheid
  • security
  • academisch
  • orde en chaos

  • iedereen kan (in principe) altijd alles zien
  • altijd bezig met het eindproduct
  • structuur ontstaat al doende
    • links
    • templates
    • smw
  • vangnet
  • makkelijk te leren als je durft:
    • doen!
    • afkijken
    • laat je helpen en help anderen!


Deze dingen worden nog op andere plekken gebruikt, zijn deels verouderd en moeten geactualiseerd in het nieuwe rapport opgenomen worden.

Hoe leert men?
Didaktiek
Project:Richtlijnen

Welkom in de elektronische Werkplaats voor Informatica en Informatiekunde

elektronisch? 
Dit is geen virtuele werkplaats. Het echte werk gebeurt hier. Het werk in de informatica en informatiekunde manifesteert zich in teksten en bijna nooit in tastbare en zichtbare dingen. Deze teksten staan bijna altijd op computers. Hier staan ze bij elkaar in een voor alle deelnemers van een cursus toegankelijke werkplaats, niet verstopt in individuele computers. Dit ook al als het werk nog niet af is. Net als in een werkplaats voor steenhouwers of timmerlui. De producten zijn het resultaat van kijken, nadenken en communicatie. Deze elektronische werkplaats maakt naast de nodige persoonlijke communicatie ook elektronische communicatie mogelijk.
werkplaats? 
Op de pagina Hoe leert men hier? zijn de manieren van leren beschreven, die deze werkplaats mogelijk maakt. Meer achtergrondinformatie staat in het artikel De elektronische Werkplaats.
openbaar? 
Studenten en docenten laten in deze werkplaats ook onaf werk zien, soms zelfs erg onrijpe ideeën. Dit verdraagt zich niet met de openbaarheid van het internet. Het is niet de bedoeling, dat zoekmachines onaf werk te voorschijn toveren. Het is niet de bedoeling, dat elke buitenstaander hier ongezien mag rondkijken. Een deel van deze werkplaats is daarom alleen toegankelijk voor deelnemers aan onderzoeksprojecten en cursussen en voor met naam en toenaam bekende gasten. Wie een gast wil introduceren kan contact opnemen met Hanno Wupper.
inloggen? 
om het echte werk te zien moet je geregistreerd zijn als deelnemer of gast. Wie onder welke naam geregistreerd is, staat onder leden. Helemaal rechts boven staat een link aanmelden. Daar geef je je naam zo als onder leden vermeld. Als je nog geen wachtwoord hebt of je wachtwoord niet meer weet, kun je je met de knop e-mail een nieuw wachtwoord laten toesturen. Met mijn voorkeuren kun je dat vervolgens wijzigen.
rondkijken? 
Een Rondleiding is in voorbereiding.

"A wiki?" 
A clarification is inevitable. We describe a way of learning where a software engine operating a database is being used for information, communication, and cooperation. The user interface is web based. In modern terminology: we use a wiki driven by a wiki engine. And here the confusion starts: There are as many different wiki engines as there are mammals ([1][2]). You will find cows, ant eaters, and bats among wiki engines. When I want mice to be caught in my barn, I want a cat. Platypi and giraffes are also mammals, but they simply won't do. Likewise, BlackBoard and MediaWiki both conform to the definition of a wiki engine. As discussions around "we do it in a wiki" or "you need a wiki" tend to be misleading, we shall avoid the terms "wiki" and "wiki engine" as much as possible. We neither intend a comparison of different wiki engines nor a taxonomy of them.


Lees verder: Werkplaats:Hoe leert men hier?