Categorie:Informatica - vakinhoudelijke expertise

Uit Werkplaats
Versie door Hanno Wupper (overleg | bijdragen) op 17 nov 2007 om 12:12
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Ga naar: navigatie, zoeken
Experts voor academisch beta-onderwijs   vakinhoudelijk academisch dialoog instrumenten doelgroepen

Wat is informatica / informatiekunde eigenlijk?

nothumb

Excuses, dit moet nog vertaald wroden.

Ein gesellschaftliches Problem 
Entscheidungsträger haben keinen sicheren Blick auf die Entwicklungen, Möglichkeiten und Unmöglichkeiten der Informationstechnik und der Computerieierung unserer Gesellschaft. Sie können weder die Qualität technischer Lösungen selbst beurteilen, noch die Qualität der Ratschläge von technischen Spezialisten. Hierdurch werden oft suboptimale oder falsche Entscheidungen getroffen.
Ein Bildungsproblem 
Ansonsten hochgebildete Menschen scheinen überzeugt, dass man IT nicht verstehen kann, dass es nur etwas für Technologen und „Whizz-Kids“ ist.
Ein Generationsproblem 
Auf diesem Gebiet haben junge Menschen viel technische Detailkenntnis, aber nicht immer den nötigen Überblick und die Fähigkeit, zu hinterfragen und zu erklären, was sie machen. Eltern und Lehrer dagegen fürchten, nicht gegen die technische Kenntnis ihrer Kinder und Schüler aufgewachsen zu sein und von den Komplikationen der modernen Technik überrumpelt und überfordert zu werden. Der nötige Dialog findet auf zu wenig Schulen und in zu wenig Familien statt: es fehlt die gemeinsame Sprache.

Beweren en bewijzen

Wijsheid brengt men meestal in verband met hoge leeftijd en veel levenservaring, maar volgens een onlangs verdedigd proefschrift kan men het scherper stellen:

Iemand die 'wijs' genoemd wordt, is expert op het gebied van onzekerheid.
Hij realiseert zich dat de kennis die hij heeft niet vastligt, hij accepteert dit en bewandelt ondanks deze wankele ondergrond met een open blik zijn levenspad.

Expert worden op het gebied van onzekerheid - dit is een perfecte samenvatting van de leerdoelen van Beweren en Bewijzen.

Dwarsverbanden

We leven en werken midden in een indrustriële revolutie waarin de wereld dagelijks verandert door de manier waarop ICT ingezet wordt. Ook de ICT zelf verandert dagelijks. Waar moet dat heen? Is het hoogtepunt al bereikt? Of gaat het eindeloos zo verder?

curriculumontwikkeling

leerdoelen

Pagina’s in categorie "Informatica - vakinhoudelijke expertise"

Deze categorie bevat de volgende 2 pagina’s, van in totaal 2.