Research and Development 1/^Archief/2007-2008/SNA voor erstejaars IC/IK

Uit Werkplaats
Ga naar: navigatie, zoeken

SNA voor erstejaars IC/IK

Het onderzoek

We maken een sociale netwerk analyse (SNA) van de eerstejaars informatica en informatiekunde studenten. Wij hebben gezien dat er bepaalde mensen uit ons jaar veel te samen doen. Als gevolg ervan kwam de vraag op of er regelmatigheden zijn. Bijvoorbeeld of deze klieken iets met de moedertaal, de laatste school of de studierichting te maken hebben. Wij hebben dan de idee gehad zo als in introductie kunstmatige intelligentie geleerd een graaf te construeren en te analyseren.

Onderzoeksvragen

Onze onderzoeksvragen zijn:

  • Is er een hub of misschien ook meerdere?
  • Hoe is de doorsnee van de grote van de cliques?
  • Wat is de belangrijkste eigenschap die mensen uit een clique verbindt?


Methode

Wij willen deze vragen via een vragenlijst beantwoorden welke we aan onze medestudenten per email sturen. Dat werkte niet omdat de email lijst van de Introductie Informatiekunde Informatica niet meer te beschikking stond. Daarom hebben we ervoor gekozen, de vragen af te drukken en per hand te verdelen. Omdat het niet precies geformuleerd was, hebben sommige medestudenten de uitwerking niet na de cursus gedaan en de bladen meegenomen. Dat heeft als gevolg dat wij niet alle antwoorden hebben en dus ons project alleen op die bladen moeten beperken die voor ons bereikbaar zijn. Deze hebben wij als volgt uitgewerkt:

  • Ten eerste hebben wij de bladen ruwweg gesorteerd.
  • Dan hebben wij de relaties getekend en de aanhorigheden verschillend gekleurd.

Analyse

We hebben de verschillenden reden voor relaties verschillend gekleurd.


Relaties.png


Ook hebben wij de moedertaal met kleuren verwerkt. Blauwe knopen zijn Nederlands, rode zijn Duits.

ALs je zien kunt, hebben we een graf met drie componenten gevonden.


Component 1


Groep1.png


Component 2


Groep2.png


Component 3


Groep3.png


Wij hebben nu hubs voor elke complement een relatie type gezocht.

  • Leer hubs:
    • Component 1: B
    • Component 2: H
    • Component 3: U en V
  • Pauze hubs:
    • Component 1: D
    • Component 2: J en H
    • Component 3: U
  • Buiten universiteit hub:
    • Component 1: D
    • Component 2: H
    • Component 3: S


Component Clique belangrijkste eigenschap
1 D, D, E, F Samen op school geweest
1 B, D, F, C Buiten de universiteit iets ondernemen,

Pauzen samen doorbrengen

1 B, D, F, A Buiten de universiteit iets ondernemen,

Pauzen samen doorbrengen

2 J, G, H Buiten de universiteit iets ondernemen,

Pauzen samen doorbrengen

2 J, I, H Buiten de universiteit iets ondernemen,

Pauzen samen doorbrengen

2 H, N, K Buiten de universiteit iets ondernemen
3 W, V, U, S Buiten de universiteit iets ondernemen,

Pauzen samen doorbrengen

3 T, U, W, X Pauzen samen doorbrengen
3 U, S, T, W Pauzen samen doorbrengen

Conclusie

Wat kunnen wij uit onze observaties concluderen? Georiënteerd aan de vragen, die we te begin hebben gesteld:

Er zijn meerdere hubs, afhankelijk ervan, welke eigenschap (tijd buiten de unief, pauzen, leren, op een school geweest ) we bekijken. Dit is een beetje verrassend: Eigenlijk zou je denken, dat er vaste groepen zijn, die zowel de pauze, als ook het leren etc. samen doen, maar blijkbaar zit dat een beetje anders. Dadelijk is het zo, dat in een bepaald groep (gedefinieerd door alle relaties) nog steeds meerdere mensen zitten, die alleen door enkele activiteiten met elkaar verbonden zijn. Hier zou het resultaat fundamenteel anders kunnen zijn, als wij een grotere responsie op de vragenlijsten zullen bekomen hebben. Wij ontbreken hier misschien vele relaties.

In totaal heb je zes 4-cliquen, drie 3-cliquen. Eruit volgt je hebt 33 leden in 9 klieken. Dat betekend het gemiddelde van de klieken grote is 3,667 ( = 11/3), dus meestal zijn er tussen 3 en 4 mensen, die een kliek vormen, waar iedereen iedereen kent en met hun iets doet.

Binnen deze klieken zijn er altijd meerdere eigenschappen, die de mensen verbinden, maar als je ze alle optel (zie boven) is te zien, dat je een kliek hebt, verbonden door de oude school, zes verbonden door activiteiten buiten de unief en zeven verbonden daarmee dat de leden hun pauzen met elkaar doorbrengen. Eruit volgt dat pauzen doorbrengen het belangrijkste is. Ook kan je zien, dat een gelijke moedertaal in een vreemd omgeving het beelden van een kliek ondersteund.

Verder kunnen wij uit het graf concluderen, dat er meerdere componenten binnen de groep van alle eerstejaars ic/ik-studenten zijn en belangrijker, dat de leden van deze groep niks met elkaar te maken hebben, afgezien ervan, dat ze alle in hun component zitten. Dus dat zijn alle die mensen, die je alleen tijdens college ziet en misschien zelfs daar niet met hun praat. Dit is vanuit het standpunt van iedereen gezien altijd een grote meerderheid aan mensen.


Zelfreflectie

Wij zullen volgende keer meer op communicatie opletten en interne deadlines bevlogen. Dat lukte allebei niet zo goed, maar dat waren niet de grootste problemen. Veel problematischer was dat wij onze vragen niet via email konden versturen en daarnaast niet serieus afgesproken hebben in welke tijd wij de vragen laten beantwoorden. Dat leidde ertoe dat wij niet alle vragenlijsten terug bekomen hebben wat onze uitwerking op de deelverzameling beperkte welke ons te beschikking stond. Dat heeft als gevolg dat onze SNA niet zo precies en detailleert is als wij ons het in eerste instantie voorstelden. Volgende keer zullen wij meer van de wiki of een groupware gebruik maken en proberen als mogelijk zonder externe afhankelijkheden te werken. Bijvoorbeeld mensen, software etc. zo min mogelijk te involveren of met mogelijke vertragingen rekening te houden.

Logboek

Logboek