Werkplaats

Uit Werkplaats
Versie door Hanno Wupper (overleg | bijdragen) op 30 mrt 2008 om 17:49
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Ga naar: navigatie, zoeken
iChallenge

vaak gestelde vragen

Wij

Onze wetenschappers
aan het woord

Jij

Wat kun je
met zo'n studie?

De studie

onderwijsvormen
projecten
en meer

voor scholieren

CodeYard
Profielwerkstukken

Op de pagina over verschillende onderwijsvormen zag je een oud plaatje van een professor die een boek voorleest. Een onderwijsvorm die in de middeleeuwen ontwikkeld werd omdat boeken onbetaalbaar waren.

Op het plaatje hieronder zie je andere onderwijsvorm uit dezelfde tijd. (Ze maken daar goud, althans proberen ze het - net wat Informatica en Informatiekunde tegenwoordig beoogt.) Je ziet hier de hooggeleerde heer, zijn hoofdmedewerker, zijn assistenten en zijn studenten samen in dezelfde ruimte werken aan hetzelfde vraagstuk. Ze weten allemaal dat ze dat probleem misschien in hun leeftijd niet zullen oplossen, dat er misschien generaties over heengaan, maar ze blijven toch samen aan de gang en maken daarbij terloops allerlei nuttige uitvindingen waarvan ze prima kunnen leven.

Voor hen is werken en leren onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zij doen alles samen, ieder op zijn niveau, vanuit zijn competenties. Omdat iedereen altijd alles kan zien, helpen de mensen elkaar voordat erge fouten gebeuren. De geleerde verliest het contact met de realiteit niet, omdat hij ziet wat zijn leerlingen moeilijk vinden. En de leerlingen zien waarmee hij kampt. Misschien zal een van hen later dat probleem oplossen en beroemd worden.


Meesters, gezellen en leerlingen leren en werken samen.
door zelf iets te maken 
oefenen en tegelijk bijdragen aan een groter geheel
door af te kijken hoe anderen het doen 
in een examensituatie is afkijken verwerpelijk. Daar moet je immers aantonen dat je iets zelf kunt. Als je iets moet oefenen en je copieert i.p.v. zelf te oefenen de uitwerking van een ander is dat dom (want je leert niets) en verwerpelijk (want je houdt niet alleen jezelf maar ook de docent voor de gek). Maar als je zelf aan een project werkt en je kijkt hoe anderen een vergelijkbaar project aanpakken, kun je daar veel van leren.
door je werk door medestudenten en docenten te laten bekijken 
niet alleen als je vindt dat het af is of als je vastloopt, maar altijd - net als in een oude gilde-werkplaats en in de ateliers op de kunstacademie
door een vraag te plakken op een stukje van je eigen werk 
Er zal vast wel iemand langskomen die je helpt om verder te gaan.
door ongevraagd een commentaar te geven op een stukje werk van iemand anders 
Hij (m/v) zal je vast dankbaar zijn. Uit zijn reactie daarop kunnen jullie allebei iets leren. Dit geldt trouwens ook voor het werk van de docenten - het cursusmateriaal!
door in discussie te gaan precies op de plek waarover de discussie gaat 
door iets aan iemand anders uit te leggen 
uitleggen wat men zelf geleerd heeft is het beste middel om te controleren of men iets begrepen heeft.
door uit een woord in een tekst een link te maken om aan te geven dat hier nadere uitleg gewenst is
door op een rode link te klikken en zelf een bijdrage te wagen
iemand zal het vast verbeteren als het voor verbetering vatbaar is.
door bij te dragen aan get glossarium bij een cursus of het globale glossarium hier
door in een groep samen aan één project te werken


In onze opleidingen komt deze oude onderwijsvorm weer terug. Niet in alle vakken, maar daar, waar het nuttig en leuk is. Gezien de aard van het vak is de werkplaats een digitale. De producten worden in de computer gemaakt en bekeken. Maar de principes blijven hetzelfde.