Academisch

Uit Werkplaats
Versie door Hanno Wupper (overleg | bijdragen) op 4 sep 2009 om 10:39
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Ga naar: navigatie, zoeken

studeren FAQ


Overige FAQ-categorieën

"Academisch" - wat betekent dat eigenlijk?

Zeven competentiegebieden worden onderscheiden die een academicus karakteriseren.

Hij of zij

1. is kundig in een of meer wetenschappelijke discipline(s) 
Een academicus is vertrouwd met bestaande wetenschappelijke kennis en heeft de competentie deze door studie uit te breiden.
2. is bekwaam in onderzoeken 
Een academicus heeft de competentie door onderzoek nieuwe wetenschappelijke kennis te verwerven. Onderzoeken betekent hier: het op doelgerichte en methodische wijze vinden van nieuwe kennis en nieuwe inzichten.
3. is bekwaam in ontwerpen 
Veel academici zullen naast onderzoeken ook ontwerpen. Ontwerpen is een synthetische activiteit gericht op de totstandkoming van nieuwe of gewijzigde artefacten of systemen, met de bedoeling waarden te creëren conform vooraf gestelde eisen en wensen (bijv. mobiliteit, gezondheid).
4. heeft een wetenschappelijke benadering 
Een academicus heeft een systematische aanpak, gekenmerkt door de ontwikkeling en het gebruik van theorieën, modellen en samen hangende interpretaties, heeft een kritische houding en heeft inzicht in de eigen aard van wetenschap en technologie.
5. beschikt over intellectuele basisvaardigheden 
Een academicus is competent in redeneren, reflecteren en oordeelsvorming. Dit zijn vaardigheden die in de context van een discipline worden geleerd of aangescherpt en daarna generiek toepasbaar zijn.
6. is bekwaam in samenwerken en communiceren 
Een academicus heeft de competentie met en voor anderen te kunnen werken. Dat vraagt om adequate interactie, verantwoordelijkheidsgevoel en leiderschap, maar ook om goede communicatie met vakgenoten en niet-vakgenoten. Ook is hij of zij in staat deel te nemen aan een wetenschappelijk of publiek debat.
7. houdt rekening met de temporele en maatschappelijke context 
Wetenschap en technologie zijn niet geïsoleerd en hebben altijd een temporele en maatschappelijke context. Opvattingen en methodes hebben hun herkomst; beslissingen hebben maatschappelijke consequenties in de tijd. Een academicus is zich hiervan bewust en heeft de competentie deze inzichten te integreren in zijn of haar wetenschappelijk werk.

Bron: [1]



Aan deze pagina kunnen geen rechten worden ontleend. Maatgevend zijn de officiële regelingen.