Onderzoeksmethoden 2/het werk/2008-9/Groep01/Conclusies

Uit Werkplaats
< Onderzoeksmethoden 2‎ | het werk‎ | 2008-9‎ | Groep01
Versie door Kevin Kluijtmans (overleg | bijdragen) op 14 jan 2009 om 21:33 (Conclusie)
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Ga naar: navigatie, zoeken

Nu de data verwerkt is, kan niet alleen de centrale onderzoeksvraag beantwoord worden, maar kunnen bovendien enkele andere interessante conclusies worden getrokken betreffende de onderzochte populatie en hoe zij omgaan met de publicatie van privacy gevoelige informatie op Hyves. Maar allereerst zullen wij onze aandacht richten op de centrale onderzoeksvraag:

Wordt de hoeveelheid gepubliceerde privacygevoelige informatie die een Nederlands persoon publiceert op de profielensite Hyves in krabbels en het profiel bepaald door het opleidingsniveau of volwassenheid?

Deze onderzoeksvraag kan beantwoorden worden wanneer de volgende drie sub-vragen beantwoord zijn:

  • Hoeveel informatie-eenheden worden in de door ons benoemde privacy categorieën gepubliceerd door iedere onderscheidde volwassenheidsgroep? [Volwassen, Niet volwassen]
  • Hoeveel informatie-eenheden worden in de door ons benoemde privacy categorieën gepubliceerd door iedere onderscheidde opleidingsgroep? [BO, VO, MBO, HBO, WO]
  • Hoe verhouden de aantallen zich tot elkaar als het gaat om de onderscheidde groepen?

Wij zullen deze vragen, met name vanwege leesbaarheidsredenen, beantwoorden in twee onderdelen: volwassenheid en opleidingsniveau.

Volwassenheid

Allereerst de variabele volwassenheid. Wat is het statistisch verband tussen de volwassenheid van de gebruiker en het publiceren van privacygevoelige informatie op profielensite Hyves in krabbels en het profiel.

Verkregen data

Allereerst een blik op de verkregen data. Te beginnen met de samenstelling van de steekproef, betreffende volwassenheid van de gebruikers.

Volwassenheid # in steekproef % van tot.
Niet-volwassen 17 36.17
Volwassen 30 63.83

Vervolgens de publicatie van privacy gevoelige informatie. Wat is de score welke de volwassen en niet-volwassen gebruikers in onze steekproef hebben behaald met hun gedrag. Let op, dat de scores niet enkel beïnvloed zijn door de bron, maar mede door de wegingsfactor van de categorie waartoe de getagde informatie behoort (zie ook de onderzoeksopzet).

Categorie Volwassenheid
Niet-volwassen Volwassen
Persoonlijke informatie 120 318
Persoonlijke voorkeuren 102 187
Gebeurtenissen 27 64

Uit de bovenstaande scores kunnen echter nog geen valide conclusies worden getrokken. Zij worden immers niet alleen beïnvloedt door het gedrag van de groepen maar ook door de omvang van deze groepen. In onderstaande tabel vindt u de genormaliseerde scores, verkregen door een deling van de bovenstaande scores door de omvang van de groep. De daardoor verkregen resultaten zijn afgerond op twee decimalen.

Categorie Volwassenheid
Niet-volwassen Volwassen
Persoonlijke informatie 7,06 10,60
Persoonlijke voorkeuren 6,00 6,23
Gebeurtenissen 1,59 2,13

Conclusie

Op basis van deze gegevens constateren we een significant verschil tussen de volwassen personen en niet-volwassenen personen in de onderzoekspopulatie. De volwassenen scoren op de categorieën persoonlijke informatie (circa 50% hoger als de niet-volwassenen) en gebeurtenissen (circa 34% hoger als de niet-volwassenen) significant hoger als de niet-volwassenen. Op de categorie persoonlijke voorkeuren (circa 4% hoger als de niet-volwassenen) scoren beiden groepen bijna gelijk. Dus kortom, op twee van de drie categorieën kan een significant verschil worden bespeurd, dus dient te worden geconcludeerd dat volwassen Hyves gebruikers meer privacy gevoelige informatie publiceren in krabbels en profiel dan de niet-volwassen gebruikers. Er bestaat dus een zekere correlatie tussen de volwassenheid van een Hyves gebruiker en de mate waarin hij of zij privacy gevoelige informatie publiceert op Hyves.

Opleidingsniveau

Vervolgens de variable opleidingsniveau. Wat is het statistisch verband tussen het opleidingsniveau en het door gebruikers publiceren van privacygevoelige informatie op profielensite Hyves in krabbels en het profiel.

Verkregen data

Ook waar het gaat om opleidingsniveau zullen we allereerst een blik werpen op de verkregen data. Te beginnen met de samenstelling van de steekproef, waar het gaat om het opleidingsniveau van de gebruikers.

Opleidingsniveau # in steekproef % van tot.
BO 7 14.89
VO 14 29.79
MBO 17 36.17
HBO 6 12.77
WO 3 6.38

Vervolgens de publicatie van privacy gevoelige informatie. Wat is de score welke de gebruikers op de verschillende opleidingsniveaus, zoals aanwezig in onze steekproef, hebben behaald met het publiceren van privacygevoelige informatie. Let op dat de scores niet enkel beïnvloed zijn door de bron, maar mede door de wegingsfactor van de categorie waartoe de getagde informatie behoort (zie ook de onderzoeksopzet).

Categorie Opleidingsniveau
BO VO MBO HBO WO
Persoonlijke informatie 56 131 180 47 27
Persoonlijke voorkeuren 45 87 107 38 12
Gebeurtenissen 17 31 30 10 3

Uit deze score kunnen echter nog geen valide conclussies worden getrokken, immers zij worden niet alleen beïnvloed door het gedrag van de verschillende groepen maar ook door de omvang van deze groepen. In onderstaande tabel vindt u de genormaliseerde scores, verkregen door een deling van bovenstaande scores door de omvang van de groep. Resultaten zijn afgerond op twee decimalen.

Categorie Opleidingsniveau
BO VO MBO HBO WO
Persoonlijke informatie 8,00 9,36 10,59 7,83 9,00
Persoonlijke voorkeuren 6,43 6,21 6,29 6,33 4,00
Gebeurtenissen 2,43 2,21 1,76 1,67 1,00

Conclusie

Deze resultaten tonen geen significante afwijkingen tussen de verschillende onderscheidde groepen. Welliswaar scoort de WO groep relatief laag op twee onderdelen (persoonlijke voorkeuren, gebeurtenissen), maar deze groep is dan ook laag vertegenwoordigd in de steekproef. Het aantal proefpersonen in de WO groep is dan ook te laag om een welonderbouwde conclusie te kunnen trekken over deze groep in het kader van deze vraag.

Er dient dan ook te worden geconcludeerd dat er geen correlatie is tussen opleidingsniveau en de mate waarin een Hyves gebruiker privacygevoelige informatie publiceert in krabbels of het profiel.

Centrale onderzoeksvraag

Op basis van de voorgaande hoofdstukken kunnen we de centrale onderzoeksvraag beantwoorden.

Wordt de hoeveelheid gepubliceerde privacygevoelige informatie die een Nederlands persoon publiceert op de profielensite Hyves in krabbels en het profiel bepaald door het opleidingsniveau of volwassenheid?

Er is correlatie tussen de variabele volwassenheid en de publicatie van privacygevoelige informatie op Hyves in krabbels of het profiel. Er is echter geen sprake van correlatie tussen de publicatie van dergelijke privacygevoelige informatie en de variabele opleidingsniveau. Ofwel, wat informeler verwoordt, een volwassen Hyves gebruiker publiceert meerprivacy gevoelige informatie als een niet-volwassen gebruiker, het opleidingsniveau heeft hierop nagenoeg geen invloed.

Overige conclusies

De onderzoeksdata vormt bovendien een bron voor enkele andere interessante conclusies:

  • Zo hebben slechts weinigen (5 à 6 personen) informatie gepubliceerd welke door ons geclassificieerd is als hoog privacygevoelig (adres, telefoonnummer, religie). Bovendien heeft niemand een volledig adres gepubliceerd.
  • Vaak wordt informatie betreffende scholen (wel was dit natuurlijk een voorwaardencriterium voor onze proefpersonen), bedrijven, woonplaats en in mindere mate verenigingen gepubliceerd. Dit in combinatie met de eigen naam, welke vaak te vinden is, lijkt het relatief eenvoudig om de lokatie te achterhalen waar een persoon zich doorgaans bevindt of aanwezig zal zijn. Het zal waarschijnlijk in ieder geval naar alle waarschijnlijk een goed startpunt vormen in de zoektocht naar een persoon.
  • Opmerkelijk vaak publiceren personen informatie over merkvoorkeuren op Hyves. Ook wordt vaak informatie gepubliceerd betreffende de persoonlijke voorkeuren voor muziek, film of eten. Ook deze informatie te samen met de merkvoorkeuren kan van grote waarde zijn voor een eventuele marktanalyse door een organisatie.
  • Informatie over sport wordt vaak vermeldt, ook informatie over reizen is vaak aangetroffen. Ook verjaardagen worden opvallend vaak besproken.
  • E-mail adressen worden daarentegen niet vaak gepubliceerd.