Research and Development 1/^Archief/2008-2009/Efficient Leren
Uit Werkplaats
< Research and Development 1 | ^Archief | 2008-2009
Versie door Freek Verbeek (overleg | bijdragen) op 1 feb 2010 om 10:40 (Research and Development 1/Projecten/Efficient Leren hernoemd naar Research and Development 1/^Archief/2008-2009/Efficient Leren)
Inhoud
Efficient leren
Het onderzoek
We gaan onderzoeken, of het efficiënter is een text met of zonder ondersteuning van auditieve media te lezen en te begrijpen.
Onderzoeksvragen
Onze onderzoeksvragen zijn:
- Welke lermethode is het effectivst? Leren door het lezen of door het lezen en horen
- Welk invloed hebben kenmerken zoals oudheid, geslacht, op de uitslag van de tests?
Onderzoekselementen
- Theoretische onderzoekselementen: Alle mensen boven 12 jaren
- Reden: We gaan ervan uit dat mensen die jonger zijn dan 12 jaren nog niet in de staat de inhoud van complexe teksten te begrijpen.
- Steekproefkader: Mensen die in de binnenstad onderweg zijn
- Reden: Je kunt er mensen van elke geslacht en elke leeftijd ontmoeten.
- Empirische onderzoekselementen: We willen 100 mensen ons test laten doen.
Methode
We gaan in de binnenstad (of ergens anders) perzonen eerst een tekst laten lezen en daarna een vragenlijst beantworden uit die blijkt, hoeveel ze van de tekst hebben verstanden. Daarna gaan ze een andere tekst lezen en hem horen (daardoor, dat hij wordt vorgelezen) en dan nog een vragenlijst gaan beaantworden. Uiteindelijk worden alle resultaten in een database getikt en dan wordt er een beetje statistica op losgelaten, zodat we aan het eind mooie beldjes en betrouwbare cijfers hebben.
Analyse
// Yet to come
Conclusie
// Yet to come