Requirements Engineering/het werk/werkstuk/2011-12/Groep 01

Uit Werkplaats
< Requirements Engineering‎ | het werk‎ | werkstuk‎ | 2011-12
Versie door Tim Janssen (overleg | bijdragen) op 16 apr 2013 om 11:35 (Statement of work)
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Ga naar: navigatie, zoeken

 






Close-Act   |   Requirements Engineering



Werkstuk Requirements Engineering


Sjors Clabbers, Chris Kleine Staarman, Dré Hendrinks, Mats Ouborg, Simon Brugman



Onderwijsinstituut voor Informatica en Informatiekunde

Radboud Universiteit Nijmegen







version 18 februari 2022



Page Break




Inhoud

Introduction

Close-Act is een professionele theatergroep die spectaculaire optredens verzorgt over de hele wereld. De optredens kunnen bestaan uit dans, muziek, acrobatiek en stunts. Hierbij wordt gebruik gemaakt van speciaal ontworpen kostuums en (groot) materieel. Het gezelschap bestaat uit 42 personen die binnen de organisatie verschillende functies en rollen bekleden.

Het op een adequaat plannen van organisatorische en logistieke aspecten van een optreden is erg belangrijk. De planning van spelers, kostuums en vervoer wordt op dit moment in Excel bijgehouden en de voor de agenda wordt Outlook gebruikt. Deze werkwijze wordt door de gebruikers als niet prettig ervaren en maakt het mogelijk dat er geregeld fouten kunnen worden gemaakt.

Het doel van de opdracht is het ontwikkelen van een geïntegreerd informatiesysteem waarmee het bijhouden van deze administratie beter doorlopen kan worden. De scope van deze case beperkt zich tot het uitwerken van de requirements voor het informatiesysteem. Daadwerkelijke implementatie en ontwerp vallen hierbuiten.

Dit document beschrijft de requirements van een te ontwikkelen informatiesysteem voor Close-Act Street Theater V.O.F. De opbouw van het document is als volgt:

Er wordt gestart met een analyse van de case. Hierin worden de huidige knelpunten en problemen beschreven en alle belanghebbenden binnen de case gedefinieerd. Vervolgens worden missie en visie van de opdrachtgever met betrekking tot het informatiesysteem beschreven.

De opdracht is in projectvorm uitgevoerd waarbij drie iteraties zijn doorlopen om de systeemrequirements te ontwikkelen. De iteraties worden aangeduid met: ‘facade’, ‘filled’ en ‘focussed’, welke incrementeel een bijdrage leveren aan de volwassenheid van de requirements en de projectmatige aanpak structureren. De projectmijlpalen en activiteiten met bijbehorende status binnen de verschillende iteraties, zijn gedurende het project vastgelegd en bijgehouden in de ‘statement of work’. Tevens is een project risicoanalyse opgesteld om eventuele risico’s in kaart te brengen.

Voor het definiëren van de systeemrequirements is gebruik gemaakt van Use Cases, welke ieder zijn aangevuld met een bijbehorend domeinmodel. Alle uitgewerkte Use Cases en domeinmodellen staan beschreven in de sectie ‘requirements’. Binnen deze sectie wordt gestart met een overzicht van alle Use Cases in de vorm van een Use Case Survey en een geïntegreerd Use Case diagram. Vervolgens worden alle individuele Use Cases beschreven waarbij tevens voor iedere Use Case diverse scenario’s zijn opgesteld.

De requirements van het systeem worden aangevuld met een opsomming van niet-functionele requirements waaraan het systeem zal moeten voldoen. De verschillende business rules (waar vanuit de Use Cases naar wordt gerefereerd) zijn genummerd en samengevoegd in een overzichtelijke tabel binnen de sectie ‘Business Rules Catalogue’.

Tot slot is in de bijlagen een geïntegreerd domeinmodel en een verklarende woordenlijst opgenomen.

Problem statement

We zijn de volgende problemen tegengekomen:

  • Lastige legenda voor de agenda; Spelers kunnen moeilijk zijn hoe de data in elkaar steekt.
  • Beschikbaarheid intrekken gaat niet makkelijk; Het moest omslachtig via de telefoon.
  • Veel verschillende programma's, leidt tot frustratie bij gebruikers; De outlook agenda werd niet als handig beschouwt.
  • Sommige spelers hadden de behoefte om hun concurrentie te bekijken, of het werk wel eerlijk verdeeld is.
  • Communicatie is vaak slecht; Gebruikers moeten zelf initiatief nemen om de planning-status te bekijken en zijn hierdoor vaak laat op de hoogte van wijzigingen.
  • Voor iedere actie worden verschillende systemen gebruikt; de spelers hebben een eigen agenda, en de beheerders hebben een losse agenda waar de opties in staan. Ze willen een nieuw systeem.

We concluderen uit deze problemen dat de spelerplanner nodig moet worden aangepast en dat er een overzichtelijk eenduidig systeem moet komen, waar geen ingewikkelde legenda's voor nodig zijn.

Case analysis

Stakeholder analysis

Hieronder volgt een overzicht van de soorten stakeholders die betrokken zijn bij dit project, dit is op type niveau:

# Naam Functiebelangen
01 Speler Spelers vinden het belangrijk dat ze de planning van andere spelers kunnen inzien. Dit in verband met onderlinge concurrentiestrijd. Spelers vinden het ook belangrijk dat ze zelf hun beschikbaarheid kunnen opgeven en weer ongedaan maken.
02 Kantoormedewerker Kantoormedewerkers hebben er belang bij overal controle over te hebben. Zij moeten in ieder onderdeel van het systeem gegevens kunnen bekijken en veranderen.
03 Ateliermedewerker Ateliermedewerkers hebben er belang bij dat ze weten waar ieder kostuum zich bevind, zodat ze het kunnen repareren wanneer dit nodig is.

Binnen deze case hebben we één persoon die communicatie namens alle stakeholders verzorgt, zie de volgende tabel, dit is op instantie niveau:

# Naam Functiebelangen
01 Niels Braakensiek Niels verzorgt alle communicatie namens Close-Act. Hij representeert dus de 'spelers', maar ook de 'kantoormedewerkers' en 'ateliermedewerkers' die met het uiteindelijke systeem in aanraking komen.

Mission and vision statement

Mission (purpose)

Het project zal het gebruikersgemak van het systeem moeten verbeteren. Hierbij moet vooral gedacht worden aan de agenda, spelersplanning, kostuumplanning en een standaard wijze om offertes op te stellen.

Vision (future)

Het project zal een systeem opleveren waarmee de agenda buiten outlook wordt gehaald en waarbij het gebruikersgemak en de overzichtelijkheid sterk verbeterd worden. Ook zal het systeem de planningen van spelers en kostuums onder zijn hoede nemen. Ten slotte zal het systeem een template van een offerte bevatten wat standaard naar potentiële klanten gestuurd kan worden. Allesomvattend gaat het systeem werk exacter en gebruiksvriendelijker doen dan het huidige systeem.

Statement of work

Deadlines

  • Facade iteratie: 19 april
  • Filled iteratie: 24 mei
  • Focused iteratie: 21 juni

Statussen

Code Betekenis Uitleg
V Voltooid Deliverable is nagekeken door minstens 1 teamlid en is klaar om ingeleverd te worden.
C Controleren Deliverable is gemaakt door de verantwoordelijk en dient te worden gecontroleerd/verbeterd door een groepslid.
B Bezig Deliverable is in de maak op de wiki.
NG Niet gestart Het maken van deze deliverable is nog niet (op de wiki, voor deze facade) gestart.
NV Niet vereist Deliverable is (in deze iteratie) niet vereist.

Status deliverables

Deliverable Verantwoordelijke Facade iteratie Status Filled iteratie Status Focused iteratie Status
Introduction Groep Preliminary version V Preliminary version V Complete V
Problem statement Groep As good as possible V As good as possible V Complete V
Stakeholder analysis Groep As good as possible V As good as possible V Complete V
Mission-vision-values Groep Complete V Complete V Complete V
Statement of work Tim Complete, and up-to-date C Complete, and up-to-date V Complete, and up-to-date V
Risk analysis Groep Complete, and up-to-date V Complete, and up-to-date V Complete, and up-to-date V
Use case survery Groep As good as possible V Nearly complete V Complete, and up-to-date V
Integrated UC diagram Groep Complete (though preliminary) V Complete V Complete V
Use cases Groep Not yet! NV "Filled" level V Complete V
Scenarios Groep Not yet! NV Several for each UC V Complete ("focused" level) V
Domain models Groep Not yet! NV Partially complete V Complete V
Integrated domain model Groep Not yet! NV Partially complete V Complete V
Business rules catalogue Groep Not yet! NV Partially complete V Complete V
Non-functional requirements Groep Notes V Partially complete V Complete V
Terminological definitions Groep Notes V Partially complete V Complete V
Executive sponsor viewpoint Groep Complete (integrated in M-V-V!) V Complete (integrated in M-V-V!) V Complete (integrated in M-V-V!) V
Use case tests Groep Notes V As good as possible V Complete V
Business process definitions Groep If available / relevant NV If relevant NV If relevant NV
GUI metaphors / storyboards Groep If relevant NV If relevant NV If relevant NV

Risk analysis

# Category Risk Solution needed by Status Days lost Expectancy factor Risk factor
01 Team Een of meerdere teamleden worden ziek/overlijden/stoppen met studie of zijn om een andere reden (tijdelijk) niet een staat om het project voort te zetten - - 5 20% 1
02 Stakeholder De stakeholder wordt ziek/overlijdt/neemt ontslag of is om een andere reden (tijdelijk) niet in staat een bijdrage te leveren aan het project - - 10 5% 2
03 Opslag De inhoud van het project gaat (ondanks vele kopieën) verloren door opslagproblemen en we zullen het project opnieuw moeten starten - - 14 1% 1
04 Stakeholder tevredenheid De stakeholder is niet tevreden met de uitkomst/voortgang van het project. Er zal een deel opnieuw gedaan moeten worden of moet worden aangevuld. - - 7 50% 4
05 Ontbrekende informatie Er ontbreekt bij ons essentiële informatie, die nodig is verder te gaan met een (deel) van het project. Deze informatie moet worden achterhaald via de stakeholder (Niels). - - 1 25% 4

Requirements

Use cases

Use case survey

# Naam Beschrijving Initiërende actor
01 Optie beheren Deze Use Case stelt de gebruiker in staat om een item toe te voegen in de agenda, te bewerken en te verwijderen Kantoormedewerker
02 Kostuumreservering beheren Deze Use Case stelt de gebruiker in staat om kostuums voor een bepaalde datum te reserveren, een reservering te bewerken en te verwijderen Kantoormedewerker & Ateliermedewerker
03 Kostuumplanner bekijken Deze Use Case stelt de gebruiker in staat om in de kostuumplanning te kijken Kantoormedewerker & Ateliermedewerker
04 Beschikbaarheid opgeven Deze Use Case stelt de gebruiker in staat om op te geven wanneer hij/zij beschikbaar is om te spelen Speler & Kantoormedewerker
05 Beschikbaarheid intrekken Deze Use Case stelt de gebruiker in staat om een reeds opgegeven datum, waarvoor hij/zij heeft aangegeven te kunnen spelen en niet is ingepland, deze beschikbaarheid in te trekken. Speler & Kantoormedewerker
06 Speler inplannen Deze Use Case stelt de gebruiker in staat een speler aan een optie te koppelen en hem op deze wijze vast te zetten voor een bepaalde datum. Kantoormedewerker
07 Spelersplanner bekijken Deze Use Case stelt de gebruiker in staat om de spelersplanning te bekijken Speler & Kantoormedewerker
08 Medewerker beheren Deze Use Case stelt de gebruiker in staat een medewerker toe te voegen, te bewerken en te verwijderen. Kantoormedewerker
09 Logistiekplanner bekijken Deze Use Case stelt de gebruiker in staat de logistiekplanning te bekijken Kantoormedewerker

Integrated use case diagram

12 groep01 IUseCaseDiagram v1.1.png

Individual use cases

Optie beheren

Use Case Optie beheren
Description Deze Use Case stelt de gebruiker in staat om wijzigingen aan te brengen aan een optie in de agenda (toevoegen, bewerken, verwijderen)
Trigger Kantoormedewerker wil een optie toevoegen, bekijken, bewerken of verwijderen
Version 1.3
BCoE

1) gebruiker- geeft aan optie te willen toevoegen, bewerken of te verwijderen

2) systeem- toont huidige agenda en vraagt om welke optie het gaat

3) gebruiker- geeft aan om welke optie het gaat

4) systeem- toont optie en bijbehorende informatie en vraagt om de informatie aan te passen

5) gebruiker- voert wijzigingen in

6) systeem- toont overzicht en vraagt om bevestiging

7) gebruiker- geeft bevestiging

Alternate paths
Nummer
1 De gebruiker geeft aan een nieuwe optie willen toevoegen.

1) gebruiker- geeft aan optie te willen toevoegen.

2) systeem- toont een "lege" optie en vraagt om de informatie in te vullen

3) gebruiker- voert gegevens in

4) systeem- toont overzicht en vraagt om bevestiging

5) gebruiker- geeft bevestiging

2 De gebruiker geeft aan een optie te willen verwijderen.

1) gebruiker- geeft aan optie te willen verwijderen

2) systeem- toont huidige agenda en vraagt om welke optie het gaat

3) gebruiker- geeft aan om welke optie het gaat

4) systeem- vraagt bevestiging

5) gebruiker- geeft bevestiging

3 De gebruiker wil een optie bekijken

1) gebruiker- geeft aan optie te willen bekijken.

2) systeem- toont huidige agenda en vraagt om welke optie het gaat.

3) gebruiker- geeft aan om welke optie het gaat.

4) systeem- toont optie en bijbehorende informatie.

4 De gebruiker geeft geen bevestiging.

7) gebruiker- geeft geen bevestiging

8) ga terug naar stap 4

Preconditions - gebruiker heeft zich geauthenticeerd bij het systeem
Postcondition - optie is aangepast
Related business rules B03, B04
Author Dré
Date 29-05-2012

Domein Model:

1112 groep01 optiebeherenORM.png

Kostuumreservering beheren

Use Case Kostuumreservering beheren
Description Deze Use Case stelt de gebruiker in staat om kostuums voor een bepaalde datum te reserveren of een huidige reservering aan te passen
Trigger Kantoormedewerker wil een kostuum reserveren

Ateliermedewerker wil een kostuum reserveren voor onderhoud.

Version 1.22
BCoE

1) gebruiker- geeft aan een kostuumreservering te willen bewerken

2) systeem- vraagt welke reservering de gebruiker wil bewerken

3) gebruiker- geeft aan welke kostuumreservering hij wil aanpassen

4) systeem- toont huidige informatie en vraagt om de wijzigingen

5) gebruiker- wijzigt de reservering

6) systeem- toont nieuwe informatie en vraagt om bevestiging

7) gebruiker- geeft bevestiging

Alternate paths
nummer
1 de gebruiker geeft aan een nieuwe reservering te willen maken

1) gebruiker- geeft aan een kostuumreservering te willen toevoegen

4) systeem- toont "lege" reservering en vraagt om die in te vullen

5) gebruiker- vult de reservering in

6) systeem- toont nieuwe informatie en vraagt om bevestiging

7) gebruiker- geeft bevestiging

2 het kostuum is al ingepland

5) gebruiker- wijzigt de reservering

6) systeem- geeft aan dat het kostuum al is ingepland, daarna gaat hij terug naar het wijzigen.

3 De gebruiker geeft geen bevestiging

7) gebruiker- geeft geen bevestiging

8) ga terug naar stap 5.

Preconditions - gebruiker heeft zich geauthenticeerd bij het systeem
Postcondition - de reservering heeft nieuwe informatie
Related business rules B05, B06
Author Dré
Date 11-05-2012

Domein Model:

1112 groep01 kostuumreserveringbeherenORM.png

Kostuumplanning bekijken

Use Case Kostuumplanner bekijken
Description Deze Use Case stelt de gebruiker in staat om de kostuumplanning in te zien
Trigger Kantoormedewerker wil de kostuumsplanner inzien

Ateliermedewerker wil de kostuumsplanner inzien

Version 1.2
BCoE

1) gebruiker- geeft aan de kostuumplanning te willen bekijken

2) systeem- toont huidige kostuumplanning

Alternate paths -
Preconditions - gebruiker heeft zich geauthenticeerd bij het systeem
Postcondition -
Related business rules B06
Author Dré
Date 11-05-2012

Domein Model:

1112 groep01 kostuumplanningbekijkenORM.png

Beschikbaarheid opgeven

Use Case Beschikbaarheid opgeven
Description Deze Use Case stelt de gebruiker in staat om op te geven wanneer hij/zij beschikbaar is om te spelen
Trigger Speler wil zijn beschikbaarheid opgeven
Version 1.00
BCoE

1) gebruiker- geeft aan de beschikbaarheid op te willen geven

2) systeem- toont spelersplanning

3) gebruiker- geeft aan wanneer hij/zij beschikbaar is

4) systeem- vraagt om bevestiging

5) gebruiker - geeft bevestiging

Alternate paths
nummer
1 De gebruiker geen geen bevestiging

4) systeem- vraagt om bevestiging

5) gebruiker - geeft bevestiging

Preconditions - er is een spelersplanning

- gebruiker heeft zich geauthenticeerd bij het systeem

Postcondition beschikbaarheid is aangepast in de spelers planning
Related business rules B01, B02, B09
Author Dré
Date 11-05-2012

Domein Model:

1112 groep01 beschikbaarheidopgevenORM.png

Beschikbaarheid intrekken

Use Case Beschikbaarheid intrekken
Description Deze Use Case stelt de gebruiker in staat om een reeds opgegeven datum, waarvoor hij/zij heeft aangegeven te kunnen spelen en niet is ingepland, deze beschikbaarheid in te trekken.
Trigger Een speler wil zijn/haar beschikbaarheid intrekken. Een kantoormedewerker wil de beschikbaarheid van een speler intrekken.
Version 1.20
BCoE

1) systeem- toont huidige persoonlijke agenda

2) gebruiker- geeft aan welke beschikbaarheid hij/zij wil intrekken

3) systeem- vraagt om bevestiging

4) gebruiker- geeft bevestiging

Alternate paths
nummer
1 de gebruiker geeft geen bevestiging

4) gebruiker- geeft geen bevestiging

5) ga terug naar stap 1 (toon persoonlijke agenda)

Preconditions - gebruiker heeft zich geauthenticeerd bij het systeem
Postcondition -beschikbaarheid is ingetrokken
Related business rules B02, B09
Author Dré
Date 11-05-2012

Domein Model:

1112 groep01 beschikbaarheidintrekkenORM.png

Speler inplannen

Use Case Speler inplannen
Description Deze Use Case stelt de gebruiker in staat om een speler die beschikbaar is tijdens het te plannen evenement in te plannen voor dit evenement.
Trigger Kantoormedewerker wil een speler inplannen
Version 1.20
BCoE

1) gebruiker- geeft aan een speler te willen inplannen

2) systeem- vraagt om nodige informatie

3) gebruiker- geeft nodige informatie

4) systeem- vraagt om bevestiging

5) gebruiker- geeft bevestiging

Alternate paths
Nummer
1 De gebruiker geeft geen bevestiging

5) gebruiker- geeft bevestiging

6) ga terug naar stap 3

Preconditions - gebruiker heeft zich geauthenticeerd bij het systeem
Postcondition -speler is ingepland
Related business rules B02, B09, B10
Author Dré
Date 11-05-2012

Domein Model:

1112 groep01 spelerinplannenORM.png

Spelersplanning bekijken

Use Case Spelersplanner bekijken
Description Deze Use Case stelt de gebruiker in staat om de spelersplanning te bekijken
Trigger Een speler of kantoormedewerker wil de spelersplanner inzien
Version 1.21
BCoE

1) systeem- vraagt: persoonlijke spelersplanning of die van iedereen

2) gebruiker- kiest persoonlijke spelersplanning

3) systeem- toont persoonlijk overzicht

Alternate paths
nummer
1 De gebruiker kiest voor het overzicht van alle spelers

2) gebruiker- kiest overzicht alle spelers

3) systeem- toont overzicht alle spelers

Preconditions - gebruiker heeft zich geauthenticeerd bij het systeem
Postcondition -
Related business rules B02, B07, B11
Author Dré
Date 11-05-2012

Domein Model

1112 groep01 spelersplannerbekijkenORM.png

Medewerker beheren

Use Case Medewerker beheren
Description Deze Use Case stelt de gebruiker in staat om een medewerker te bewerken en/of toe te voegen
Trigger Kantoormedewerker wil de gegevens van een medewerker veranderen of aanmaken
Version 1.00
BCoE

1) gebruiker kiest Medewerker beheren

2) systeem- toont huidige medewerkers en een optie om een medewerker toe te voegen

3) gebruiker- maakt een keuze

4) systeem- toont (ingevulde) informatie

5) gebruiker- bewerkt/vult de informatie (aan)

6) systeem- toont informatie en vraagt om bevestiging

7) gebruiker- geeft bevestiging

Alternate paths
nummer

7) gebruiker- geeft bevestiging

Preconditions - gebruiker heeft zich geauthenticeerd bij het systeem
Postcondition - gegevens van een medewerker zijn (eventueel) aangepast
Related business rules B14
Author Dré
Date 11-05-2012

Domein Model:

1112 groep01 medewerkerbeherenORM.png

Logistiekplanning bekijken

Use Case Logistiekplanner bekijken
Description Deze Use Case stelt de gebruiker in staat om de logistiekplanning te bekijken
Trigger Kantoormedewerker wil op de hoogte zijn van de logistiekplanner
Version 1.00
BCoE

1) gebruiker- geeft aan logistiekplanning te willen bekijken

2) systeem- toont logistiekplanning

Alternate paths -
Preconditions - gebruiker heeft zich geauthenticeerd bij het systeem
Postcondition -
Related business rules B12, B13
Author Dré
Date 11-05-2012

Domein Model:

1112 groep01 logistiekplannerbekijkenORM.png

Scenarios

Optie beheren

Scenario 1 - BCoE

1) Fritz - geeft aan optie te willen bewerken.

2) Systeem - toont huidige optieplanner en vraagt om welke optie het gaat

3) Fritz - geeft aan het optie van 25 mei 2013 Amsterdam.

4) Systeem - toont van de optie 25 mei 2013 de resultaten en vraagt of je de informatie van de optie wilt wijzigen.

5) Fritz - verandert de speler toon in de speler sjaak

6) Systeem - toont overzicht en vraagt om bevestiging

7) Fritz - geeft bevestiging

Scenario 2 - Alternate Path 1

1) Henk - geeft aan optie te willen toevoegen.

2) Systeem - toont een "lege" optie en vraagt om de informatie in te vullen

3) Henk - Kiest als naam Denemarken 20 mei 2014, vult als spelers Sjaak en Daniel in, als kostuums Saurus 4 en Saurus 5.

4) Systeem - toont overzicht en vraagt om bevestiging

5) Henk - geeft bevestiging

Scenario 3 - Alternate Path 2

1) Henk - geeft aan optie te willen verwijderen.

2) Systeem - toont huidige optieplanner en vraagt om welke optie het gaat.

3) Henk - geeft aan om de optie Düsseldorf 1 januari 2013 gaat.

4) Systeem - vraagt bevestiging

5) Henk - geeft bevestiging

Scenario 4 - Alternate Path 3

1) Jan - geeft aan een optie te willen bekijken

2) Systeem - toont optie planner.

Scenario 5 - Alternate Path 4

7) Henk - geeft geen bestiging

8) Systeem - gaat terug naar stap 4


Kostuumreservering beheren

Scenario 1 - BCoE

1) Sjaak - geeft aan een kostuumreservering te willen bewerken

2) Systeem - vraagt welke reservering de gebruiker wil bewerken.

3) Sjaak - geeft aan dat hij Saurus 3 wil bewerken

4) Systeem - toont dat het kostuum stuk is en gerepareerd wordt.

5) Sjaak - wijzigt kostuum Saurus 3 van is kapot ja naar is kapot nee.

6) Systeem - toont Saurus 3 is gerepareerd

7) Sjaak - geeft bevestiging

Scenario 2 - Alternate Path 1

1) Henk - geeft aan een kostuumreservering te willen toevoegen

4) Systeem - toont "lege" reservering en vraagt om die in te vullen

5) Henk - vult in dat het kostuum saurus 4 stuk is en dat het gerepareerd wordt van 15 mei 2013 tot 20 mei 2013

6) Systeem - toont nieuwe informatie en vraagt om bevestiging

7) Henk - geeft bevestiging

Scenario 3 - Alternate Path 2

5) Henk - geeft aan dat hij het kostuum saurus 5 van3 mei tot 10 mei 2013 wil reserveren

6) Systeem - geeft aan dat het kostuum gereserveerd is en gaat daarna terug naar stap 4. '

Scenario 4 - Alternate Path 3

7) Sjaak - geeft geen bevestiging

8) Ga terug naar stap 5.


Kostuumplanner bekijken

Scenario 1 - BCoE

1) Sjaak - geeft aan de kostuumplanning te willen bekijken

2) Systeem - toont huidige kostuumplanning


Beschikbaarheid opgeven

Scenario 1 - BCoE

1) Jaap - opent de spelersplanning.

2) Jaap - geeft aan dat hij nieuwe beschikbaarheid wil aangeven.

3) Jaap - geeft aan dat hij van 14 tot 30 april beschikbaar is.

4) Systeem - vraagt om bevestiging.

5) Jaap - bevestigt.

Scenario 2 - Alternate Path 1

5) Sjaak - geeft geen bevestiging

6) Systeem - sluit af


Beschikbaarheid intrekken

Scenario 1 - BCoE

1) Henk - wil zijn beschikbaar voor 19-11-2012 intrekken omdat hij graag een dag eerder op vakantie wil.

2) Systeem - toont huidige persoonlijke agenda

3) Henk - geeft aan dat hij de beschikbaarheid van 19-11-2012 wil intrekken

4) Systeem - vraagt om bevestiging

5) Henk - geeft bevestiging

Scenario 2 - Alternate Path 1

4) Systeem - zegt dat hij al in ingepland en dat het dus niet mogelijk is.

5) Systeem - laat het persoonlijke rooster zien.


Speler inplannen

Scenario 1 - BCoE

1) Henk - geeft aan een speler te willen inplannen

2) Systeem - vraagt om nodige informatie

3) Henk - vult het volgende in Speler: Jaap, Optie: Den Bosch 18-05-2012, begindatum: 18-05-2012, einddatum: 20-05-2012.

4) Systeem - toont ingevulde informatie en vraagt bevestiging

5) Henk - bevestigt zijn bewerking.

Scenario 2 - Alternate Path 1

1) Henk - geeft aan een speler te willen inplannen

2) Systeem - vraagt om nodige informatie

3) Henk - vult het volgende in Speler: Jaap, Optie: Den Bosch 18-05-2012, begindatum: 18-05-2012, einddatum: 20-05-2012.

4) Systeem - toont ingevulde informatie en vraagt bevestiging

5) Henk - ziet dat hij een typfout heeft gemaakt en geeft geen bevestiging. Hij komt dan terug bij de ingevulde velden. Daar wijzigt hij de typfout.

6) Systeem - toont ingevulde informatie en vraagt bevestiging

7) Henk - bevestigt


Spelersplanner bekijken

Scenario 1 - BCoE

1) Henk - geeft aan zijn rooster te willen bekijken.

2) Systeem - vraagt "persoonlijke spelersplanning" of "spelersplanning van iedereen".

3) Henk - geeft aan dat hij zijn persoonlijke spelersplanning wil bekijken.

4) Systeem - toont persoonlijk overzicht.

Scenario 2 - Alternate Path 1

1) Henk - geeft aan zijn rooster te willen bekijken.

2) Systeem - vraagt "persoonlijke spelersplanning" of "spelersplanning van iedereen".

3) Henk - geeft aan dat hij het overzicht van iedereeen wil bekijken.

4) Systeem - toont overzicht alle spelers.


Medewerker beheren

Scenario 1 - BCoE

1) Sjaak - kiest Medewerker beheren

2) Systeem - toont huidige medewerkers en een optie om een medewerker toe te voegen

3) Sjaak - maakt een keuze

4) Systeem - toont (ingevulde) informatie

5) Sjaak - bewerkt/vult de informatie (aan)

6) Systeem - toont informatie en vraagt om bevestiging

7) Sjaak - geeft bevestiging

Scenario 2 - Alternate Path 1

7) Sjaak - geeft geen bevestiging

8) Systeem - stopt


Logistiekplanner bekijken

Scenario 1 - BCoE

1) Sjaak - geeft aan logistiekplanning te willen bekijken

2) Systeem - toont logistiekplanning

Non-functional Requirements

Authenticatie Gebruikers moeten ingelogd zijn om het systeem te gebruiken; Voor Close-Act is dit van belang omdat je hiermee voorkomt dat buitenstaanders toegang tot het systeem krijgen en hierdoor onrechtmatig info verkrijgen.
Autorisatie Gebruikers moeten rechten hebben om bepaalde functionaliteit te kunnen gebruiken; Voor Close-Act is dit van belang omdat het niet wenselijk is dat spelers bijvoorbeeld opties kunnen wijzigen. Verder voorkom je hiermee dat iedereen in privacy gevoelige info van de klant kan bekijken, denk hierbij aan betaalinformatie, adresgegevens etc.
Beschikbaarheid Systeem moet een beschikbaarheid hebben van 95%; voor Close-Act is dit van belang omdat een speler dan op ieder moment zijn/haar beschikbaarheid kan opgeven/intrekken. Voor kantoormedewerkers kan dit van belang zijn omdat er vanuit het buitenland altijd (dus ook 's nachts) een berichtgeving gedaan kan worden ten behoeve van de act. Deze informatie dient direct in het systeem verwerkt kunnen worden.
Gebruiksvriendelijkheid Systeem moet gebruikt kunnen worden zonder dat daarvoor training vereist is; in een organisatie kunnen er medewerkers komen en gaan. Het is voor die mensen belangrijk dat ze direct aan de slag kunnen en niet eerst op een cursus moeten om het systeem te kunnen doorgronden.
Compatibiliteit Systeem moet toegankelijk zijn voor de volgende besturingssystemen: Windows, Mac en Linux; Voor Close-Act is dit belangrijk omdat met name de spelers op hun eigen systeem de beschikbaarheid opgeven. Het zou zeer inefficiënt zijn als ze dit niet kunnen doen omdat hun besturingssysteem niet (goed) wordt ondersteund.

Addendum

Integrated Domainmodel

WehebbeneeengroepjeGevormd.png

Business Rules Catalogue

Business Rules

# Business Rule
B01 Spelers geven zichzelf op wanneer zij beschikbaar zijn voor activiteiten.
B02 Bewerkingen op spelers beschikbaarheid kunnen alleen gedaan worden door kantoormedewerkers en de desbetreffende speler.
B03 Alleen kantoormedewerkers mogen opties plaatsen en opties beheren in de agenda.
B04 Bij het plaatsen van een optie in de agenda worden direct kostuums vrijgehouden en de spelers ingepland voor die optie.
B05 Ateliermedewerkers maken modificaties aan of repareren kostuums. Wanneer een kostuum in onderhoud is kan deze niet worden ingepland.
B06 Alleen kantoormedewerkers en ateliermedewerkers beheren gezamenlijk de kostuumplanner.
B07 Kantoormedewerkers en spelers hebben inzicht in de opties die zijn opgenomen in de agenda.
B08 Opties zijn alleen voor spelers via de spelersplanning zichtbaar.
B09 Wanneer een act is ingepland kan de speler zijn beschikbaarheid niet meer intrekken. Dit kan eventueel in overleg met administratief medewerkers.
B10 Het is alleen de taak van kantoormedewerkers om spelers in te plannen.
B11 Spelers en kantoormedewerkers moeten beiden inzicht hebben in de spelersplanning.
B12 Medewerkers met logistieke taken moeten inzicht hebben in de logistieke planning.
B13 Alleen kantoormedewerkers beheren de planning m.b.t. logistieke activiteiten.
B14 Alleen kantoormedewerkers beheren de gebruikers van het systeem.

Terminological Definitions

Term Beschrijving
Speler Een speler is een persoon die kan optreden in een show van Close-Act.
Kantoormedewerker Een kantoormedewerker is een persoon die alle administratieve bevoegdheden binnen Close-Act heeft.
Klant Een klant is een persoon of een bedrijf die een product (show) van Close-Act wil afnemen.
Ateliermedewerker Een ateliermedewerker is een persoon die werkzaam is op de kostuumafdeling van Close-Act.
Kostuum Een kostuum is een kledingstuk dat gebruikt kan worden bij een show van Close-Act.
Kostuumplanner Een kostuumplanner is een planner/agenda waarin op datum gesorteerd staat waar elk kostuum zich bevind en of het kapot is.
Kostuumreservering Een kostuum reservering is een reservering die is toegevoegd op de kostuumplanner waarin iemand een beschikbaar kostuum voor een bepaalde tijd (ook toekomst) in bruikleen neemt.
Spelersplanner Een spelersplanner is een planner/agenda waarin op datum gesorteerd staat waar elke speler moet optreden en waar in staat of hij/zij beschikbaar is op een bepaalde datum.
Optieplanner Een optieplanner is een planner/agenda waarin op datum gesorteerd alle opties staan.
Optie Een optie is een verzameling van speelinfo en contractgegevens.
Speelinfo Een speelinfo is een verzameling van gegevens die voor een optreden van Close-act van belang zijn.
ContactpersoonClose-act Een ContactpersoonClose-act is de vertegenwoordiger namens Close-act voor een bepaalde optie.
Opdrachtgever Een opdrachtgever is een verzameling van gegevens over een klant van Close-act.
Contactpersoon Een contactpersoon is een klant die informatie voor een bepaalde optie levert.
Info Een info is een bestand met informatie over een bepaald onderdeel.
Logistiekplanner Een logistiekplanner is een planner/agenda waarin op datum gesorteerd alle logistiekeitems staan en op welke plaats ze zich bevinden.
Logistiekitem Een logistiekitem is een bouwonderdeel of vervoersmiddel van Close-Act.
Plaats Een plaats is een locatie waar een optreden/show van Close-Act zich afspeelt.
Taak Een taak is een functie (drummer, acteur etc.) die een speler kan hebben binnen Close-Act.
Datum Een datum is een tijdsaanduiding in uur ddmmjjjj.
Naam Een naam is een identificatiemiddel van een persoon, klant of kostuum.
Telefoonnummer Een telefoonnummer is een 10 cijferig telefoonnummer waarop een persoon kan worden opgeroepen.
KapotKostuum Een kapotKostuum is een kostuum dat gerepareerd moet worden door een ateliermedewerker (die het kostuum beheerd) en gedurende die tijd niet gebruikt kan worden voor een show/optreden.
Beheer van kostuum Een beheer van kostuum is een functie van een ateliermedewerker die 1 of meerdere kostuums als vaste reparatie heeft.
Betaalinfo Een betaalinfo bestaat uit alle gegevens die nodig zijn voor een succesvolle betaling.
Betaling De transactie van geld naar een andere rekening.
Adres Adres is een gegevensverzameling van straat, huisnummer, plaats
Postcode Een postcode is een identificatiereeks voor een straat of regio.