Portfolio/introductie

Uit Werkplaats
< Portfolio
Versie door Hanno Wupper (overleg | bijdragen) op 9 nov 2011 om 13:48
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Ga naar: navigatie, zoeken

Portfolio
waartoe en hoe?


 © comments



Uit het beleidsstuk van de onderwijsdirecteur:

Het portfolio wordt opgestart in III (Introductie Informatica en Informatiekunde). Een onderdeel van III vormt het eerste onderdeel (1) van het portfolio. Dit bevat een reflectie van de student op de inhoud van de studie, de verwachtingen die hij/zij daar over heeft en een reflectie op de eigen studiemotivatie.


  • Dit is medio September 2009 gebeurd.
    • Een schoonheidsfout is dat de instructies verlangden dat de evaluatie van de cursus III op dezelfde pagina geschreven moest worden. Deze evaluatie is zeker voor alle eerstejaarsdocenten en medestudenten interessant, maar maakt geen onderdeel uit van het portfolio.
  • In III werd ook uitgelegd waar het bij het portfolio um gaat en welke misverstanden er misschien zijn.
  • In III werd ook uitgelegd dat studenten vooral proeven van bekwaamheid naar eigen keuze opnemen in hun portfolio en dat docenten en tutoren daarbij adviseren.
    • Ondertussen heeft ten minste één student ook zijn in III geschreven essay als proeve van bekwaamheid in zijn portfolio opgenomen.
 NaamToelichting
Joeri Arendsen/2009-10/III/essayJoeri ArendsenMijn eerste product, een essay waarin ik uitleg waarom ik Informatiekunde ben gaan studeren en hoe ik naar 'de wereld' (of een systeem) kijk.


In het eerste semester – net voor de kerstvakantie - zal de student bij een vak een kort reflectiestuk schrijven, als onderdeel van dat vak. Bij Informatica P1 (Programmeren 1) en bij Informatiekunde OCT

(Oriëntatie College Toepassingen). Dit vormt onderdeel (2) van het portfolio.


  • De aangewezen plek is de cursuspagina voor de desbetreffende cursus.
    • Studenten moeten dus t.z.t. instructies ontvangen hoe ze dat moeten doen.
    • Met een cursusspecifiek sjabloon kan ervoor gezorgd worden dat de cursuspagina automatisch in het portfolio terecht komt.


Aan het begin van het tweede semester - februari - wordt gevraagd een reflectie op het eerste semester te schrijven en een vooruitblik naar het tweede semester. Dit is onderdeel (3) van het portfolio.


  • De aangewezen plek is de jaarpagina. Iedere student heeft er al een.


Gedurende het tweede semester wordt bij BB (Beweren en Bewijzen) aan de studenten gevraagd een reflectie op het vak te schrijven. Dit is onderdeel (4) van het portfolio.


  • Dit gebeurt al jaren. Dit jaar zal door een sjabloon ervoor gezorgd worden, dat het stuk in het portfolio terechtkomt.


Aan het eind van het tweede semester wordt de studenten gevraagd om in het vak RenD1 een stuk te schrijven over hun ervaringen over het afgelopen jaar (wat ging goed, wat ging niet goed en waarom niet, waar ben ik goed in, waarin minder, wat vind ik leuk, wat minder, ...), hun plannen voor het komend jaar en hun kijk op de studie. Hierin kunnen ook expliciet de ervaringen en activiteiten in de eerste jaars excursie en RenD1 aan de orde komen. Dit is onderdeel (5) van het portfolio.


  • De plekhiervoor is eveneens de jaarpagina.