Research and Development 1/^Archief/2009-2010/15/Fase 1

Uit Werkplaats
< Research and Development 1‎ | ^Archief‎ | 2009-2010‎ | 15
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Ga naar: navigatie, zoeken

Voor onszelf: wat doen wij op deze pagina?

  • presenteren van de poll
  • onderzoeksresultaten ervan (vooral even aanstippen dat er opmerkingen waren over parseerbare formaten, waar niks over in de poll stond)



Mailergernissen - Fase 1

Probleemstelling

In de Pilot heeft het verkennend onderzoek een lijst met e-mailergernissen opgeleverd. Dit was om informatie te verzamelen over problemen die mensen hebben, maar zegt nog te weinig om een keuze te kunnen maken welk mailprobleem voor ons de beste keuze is om te gaan oplossen. We hebben wel wat voor ons oninteressante problemen eruit gefilterd, maar hebben te weinig mensen geïnterviewd om te weten wat de belangrijkste problemen zijn. In Fase 1 is het doel erachter te komen wat mensen het meest ergert, zodat we onze beperkte 'mankracht' zo nuttig mogelijk kunnen inzetten.

Onderzoeksvraag

Na een lijst verkregen te hebben met levende e-mailproblemen die voor een oplossing in aanmerking komen, is het zaak erachter te komen welke problemen gebruikers het grootst vinden.

Welke problemen van e-mail vinden gebruikers het belangrijkst?

Verantwoording

De onderzoeksvraag wijkt in feite niet af van het doel dat we in de pilot al voor ogen hadden, maar deze specifieke opdeling in twee onderzoeken hebben we gekozen om efficiëntie en betrouwbaarheid beide te maximaliseren. Zo hoeven we voor het verkennend onderzoek niet zo erg veel mensen persoonlijk te interviewen, terwijl dat wel erg duidelijke richting geeft, en kunnen we met de enquete in fase 1 toch nog veel mensen op een makkelijke en snelle manier bereiken voor de uiteindelijke resultaten van het onderzoek.

Methode

We hebben het resultaat van de pilot overgenomen, daar onze eigen persoonlijke mailergernissen aan toegevoegd (voor zover ze er niet al stonden) en de lijst opgedeeld in categorieën voor de duidelijkeheid. Het resultaat daarvan is de enquete zoals we die hebben verspreid.


Enquete

Opstellen/Versturen van email

  • Ongedaan maken verstuurde mail niet mogelijk
  • Onduidelijkheid over de functie van de mappen draft, outbox en sent
  • Bij een reply worden vorige mails gequote
  • Verzendende partij kan geen categorisering (categorieën/tags voor de verzonden mail) aangeven voor de ontvanger(s)

Bijlagen

  • Toevoegen afbeeldingen werkt niet als gewenst
  • Mogelijkheid bijlagen toevoegen te beperkt (in grootte en bestandstype)

Groepsmail/threading

  • Geen/slechte ondersteuning groepsmail
  • Niet alle deelnemers aan een groepsmail zijn (in een oogopslag) zichtbaar
  • Mails handmatig toevoegen aan groepsmail niet mogelijk
  • Thread wordt gebroken bij veranderen van het onderwerp

Zoeken

  • Geen/slechte ondersteuning voor het zoeken naar mails van 1 persoon binnen een groepsmail
  • Mogelijkheden zoekfunctionaliteit zijn onduidelijk
  • Zoekfunctionaliteit ziet gequote mail(s) binnen een mail onterecht als deel van de mail

Uiterlijk

  • Bladeren door e-mails is lastig (veel pagina's)
  • Aanpassen uiterlijk maaar beperkt mogelijk

Algemeen / Overige

  • Ontbreken videomail
  • Slechte/beperkte ondersteuning agendafunctionaliteit
  • Geen laatste nieuws
  • Geen/beperkte integratie voor (vul webdienst in zoals RSS/Twitter)
  • Eerste zin van e-mails is ongewild zichtbaar zonder mail te openen
  • Spam
  • Te streng spamfilter
  • Misbruik van e-mailadressen is te makkelijk

Open vraag: "Zijn er volgens jou nog belangrijke verbeterpunten voor e-mail die hierboven niet zijn genoemd?"

Proefpersonen

De enquete is verspreid via mail, wat in dit onderzoek nou eens een keer de resultaten juist niet beïnvloed, aangezien het ook precies mailgebruikers zijn die we willen bereiken. Weer hebben we gekozen voor makkelijk te bereiken contacten die al in onze eigen maillijsten stonden, om zo veel mogelijk mensen te kunnen bereiken. Uiteindelijk hebben 56 mensen de enquete ingevuld.

Resultaten

Poll.png

De volgende problemen vormen volgens de enquête de top 5:

  1. Mogelijkheid bijlagen toevoegen te beperkt (in grootte en bestandstype)
  2. Bladeren door e-mails is lastig (veel pagina's)
  3. Misbruik van e-mailadressen is te makkelijk
  4. Ongedaan maken verstuurde mail niet mogelijk
  5. Spam

Uit wat in het vrije veld van de poll is ingevuld, blijkt dat we iets belangrijks hebben gemist in het modelinge onderzoek in de pilot. Meerdere mensen hebben namelijk het probleem genoemd dat er geen echte standaard is voor de opmaak van e-mail. Dit heeft ons sterk aan het denken gezet. Ten eerste was blijkbaar ons onderzoek in de pilot niet voldoende omvangrijk, waardoor dit probleem toen niet aan het licht is gekomen. Ten tweede vinden wij dit probleem eigenlijk ook best belangrijk, al hebben we er niet eerder aan gedacht. Naast de problemen die in de enquête vaak zijn aangemerkt als belangrijk, beschouwen we dus ook het oplossen van dit probleem nog als mogelijkheid voor de ontwikkelfase.