Introductie Informatica en Informatiekunde/deel 2. activiteiten/A. leren

Uit Werkplaats
< Introductie Informatica en Informatiekunde‎ | deel 2. activiteiten
Versie door Hanno Wupper (overleg | bijdragen) op 11 sep 2009 om 05:41
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Ga naar: navigatie, zoeken
A. leren

Dit was de eerste cursus van de studie aan een universiteit. Na het weekend beginnen de reguliere colleges.

Wat houdt studeren in? Wat kun je verwachten? Wat verwachten de docenten van je?Afstuderen betekent helemaal niet dat je nu stopt met leren. Een academicus leert zijn leven lang.

Academisch leren - hoe gaat dat?

doelen: aan het eind kunnen de deelnemers
III

FAQvaak gestelde vragen


filosofie van de cursus

brainstorm
Bestaat de Trechter van Neuremberg?
verkenning


Omdat het schema van de tweede week door ziekte overhoop gehaald werd, dit jaar een aangepast programma:

08:30-10:30

  • de waan van de dag overstijgen
  • vernuft: scheiden, passen, sluiten
  • verdeel en heers
  • de vier werelden van Beweren en bewijzen
  • het rationaliteitsvierkant
  • de rol van theorie
  • tamme en gemene problemen
  • schoonheid
  • recapitulatie: wat hebben we twee weken lang gedaan / willen doen?
  • concepten

10:30-11:30

11:30-12:30

zie concepten hieronder


studeren, academisch leren, een leven lang blijven leren (Hanno Wupper)

  • III vs. rest van de studie
  • hoe stel je je voor dat je het beste leert:
    • programmeren
    • iets theorie-achtigs
  • nabespreking en analyse:
    wat verwacht je van studenten en van docenten?
    uitleg academische tentaminering dmv essay
  • onderwijsvormen: III vs. rest van de studie
    • lintcursussen: 10 uur per week werken, lezen, luisteren, praten, puzzelen etc.
    • flinke claim aan zelfstudie
    • meer "vrije" tijd
    • meer studietaken
pauzevraag
{{{pauzevraag}}}
concepten
  • academisch
    • disciplinaire bagage
    • onderzoeken
    • ontwerpen
    • wetenschap beoefenen
    • redeneren en reflecteren
    • samenwerken en communiceren
    • terugkijken en vooruitkijken
  • competenties
    • persoonlijk evenwicht
    • projectdefiniëring
    • doelgerichtheid
    • zelfregulatie
    • leerstofverwerking
    • redeneren
    • sociale en communicatieve vaardigheden
  • een leven lang leren: de 5 graden van motivatie
    1. het moet (strafgestuurd)
    2. het is nuttig voor later (certificaatgericht)
    3. het is nu al nuttig (aansluiting bij de belevingswereld van de scholier)
    4. het is op zichzelf interessant (wetenschappelijke nieuwsgierigheid, zoeken naar de waarheid)
    5. het is gezellig (zoeken naar de waarheid in sociaal verband met anderen die dit ook doen - academia)
  • samen leren en werken
    • bijvoorbeeld in de elektronische werkplaats
    • de Radboud Honours Academy
    • portfolio en dossier: zelf bijhouden waar je staat
    • tutor, adviseur
      • reageer op uitnodigingen!
  • inschrijving


rode draad: cellulaire automaten

Wil je zo'n cel zijn?

studietaak

n.t.b.

materiaal
docenten
zalen