Research and Development 1/2012-13/projecten/Dabawi Development/Expert-review

Uit Werkplaats
< Research and Development 1‎ | 2012-13‎ | projecten‎ | Dabawi Development
Versie door Dave van Hooren (overleg | bijdragen) op 26 apr 2013 om 15:24 (Resultaten)
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Ga naar: navigatie, zoeken


Bagjoke.jpg

Research and Development 1

Patrick van Bommel
Sjaak Smetsers


 © comments









Inleiding

We hebben gekozen voor de Breng-app, gemaakt door het bedrijf Equatior. Omdat wij, als studenten, vaak met de Breng-bussen reizen, leek het ons interessant om deze app te reviewen. Volgens de website van Breng is de app eenvoudig en gebruiksvriendelijk, en gemakkelijk op busstations te zoeken en reizen te plannen. Wij besloten te kijken of Breng hierin gelijk heeft.

Ieder groepslid kroop in de rol van één van de persona’s met bijbehorend scenario. Een ander groepslid noteerde wat er gebeurde door middel van observatie.

Methode

Persona’s

Marc Bolsenbroek is een 42-jarige man uit Wijchen. Hij heeft 2 dochters en één zoon, waarmee hij samen met zijn vrouw in een rijtjeshuis woont in de Zwanensingel. Om de kost te verdienen werkt hij bij Van Neerbosch in Nijmegen, een bedrijf dat bouwmaterialen levert. Hij werkt daar van maandag tot vrijdag van 9 tot 5 uur. Omdat het in Nijmegen druk kan zijn in de spitsuren reist Marc met het openbaar vervoer. Marc houdt van wielrennen, klussen en voetballen kijken. Zijn kennis van computers is gering: hij typt met twee vingers achter het toetsenbord.

Patricia E. Harris is een Amerikaanse studente van 21 die in Nijmegen culturele antropologie en ontwikkelingssociologie studeert. Patricia heeft nog moeite met de Nederlandse taal en spreekt alleen Engels.

Pieter post is een man van 47 jaar oud. Hij heeft geen kinderen en woont samen met zijn vrouw en zijn huisdier. Hij werkt bij een postbedrijf,en hij heeft een rood busje om zijn post mee te bezorgen. Pieter werkt 4 dagen in de week ongeveer 10 uur per dag, volgende week is hij 25 jaar in dienst bij de postmaatschappij. Regelmatig gaat Pieter samen met zijn vrouw een dagje uit in Nederland en wil dan gebruik maken van het openbaar vervoer. Hij heeft sinds kort een smartphone en heeft net de Breng App geïnstalleerd.

Scenario 1
Marc wil ’s ochtends vroeg nog kijken welke bussen hem het snelst bij zijn eindbestemming brengen (Energieweg 26, Nijmegen). Het is kwart over zeven, en Marc wil vóór acht uur op zijn werk aanwezig zijn.

Scenario 2
Patricia wil voor volgende week maandag kijken of er een bus vanaf het Erasmusgebouw naar Plein 1944 rijdt. Ze wil vertrekken rond 7 uur ’s avonds

Scenario 3
Volgende week woensdag is Pieter van plan met de bus naar het museum te gaan, hij vertrekt vanaf zijn huis aan de Mozartstraat in Nijmegen en wil naar het Valkhof museum. Op internet heeft Pieter het adres opgezocht van het museum, Kelfkensbos 59.

Resultaten

Resultaat Marc - Scenario 1

  • Marc opent de app.
  • Hij drukt op ‘In de buurt’.
  • Hij ziet zijn eigen locatie en de locaties van de andere busstations. Hij besluit zelf te kiezen voor het busstation ‘Holenbergseweg’ en tikt hierop.
  • Dit opent een nieuw venster met alle tijden waarop vanaf dit busstation er bussen vertrekken. Hij tikt ‘Lijn 13’ aan.
  • Er komt een nieuw venster met alle bussen die rijden voor lijn 13. Hij kiest de bus van 07:29 en tikt op ‘07’.
  • Een pop-up venster verschijnt met daarop de keuzes ‘29’ en ‘59’, Marc tikt op ‘29’.
  • Het volgende venster weergeeft tekstueel bij welke busstations deze specifieke bus stopt. Marc tikt op de logootje voor ‘kaart’.
  • Dit geeft de kaart van regio Nijmegen met alle busstations waar lijn 13 van 07:29 stopt in Nijmegen. Omdat dit niet is wat Marc wil, drukt hij drie keer op de ‘terug’-toets van zijn smartphone.
  • Hij drukt vervolgens op ‘Zoeken’.
  • Hij tikt in ‘Energieweg’.
  • Omdat ‘Energieweg, Nijmegen’ nog niet in de resultaten staat drukt hij op ‘Laad meer…’
  • Marc drukt op ‘Laad meer…’
  • Marc drukt op ‘Laad meer…’
  • De app crasht. Hij moet de app geforceerd afsluiten.
  • Marc opent de app.
  • Hij drukt vervolgens op ‘Zoeken’.
  • Hij tikt in ‘Energieweg’.
  • Marc drukt drie keer op ‘Laad meer’.
  • Marc tikt op ‘Energieweg, Nijmegen’.
  • Er komt een kaart met het busstation ‘Energieweg, Nijmegen’. Hij drukt op het busstation maar er gebeurt niets.
  • Omdat dit niet is wat Marc wil, drukt hij twee keer op de ‘terug’-toets van zijn smartphone.
  • Marc drukt op ‘Planner’.
  • Bij de optie ‘Van’ kiest hij voor ‘Locatie’.
  • Bij de optie ‘Naar’ kiest hij voor ‘Zoeken’.
  • Hij typt in ‘energieweg nijm’ waarop ‘Energieweg Nijmegen’ verschijnt. Marc tikt hierop.
  • Daarna drukt hij op ‘Plan’.
  • Hierop krijgt hij de route naar de Energieweg via de trein en de bus. Naar de instructies van de app besluit Marc de trein te nemen op station Wijchen.

Resultaat Patricia - Scenario 2

  • Patricia opent de app
  • Patrica probeert de taalinstellingen te veranderen via het menu van de smartphone, maar dit levert geen opties.
  • Patricia drukt op ‘Planner’.
  • Patricia drukt regelmatig op de ‘Van’ knop, dit levert geen resultaat.
  • Ze drukt op ‘Zoeken’.
  • Ze tikt in ‘Erasmusgebouw’, dit levert geen resultaten op.
  • Ze tikt in ‘Erasmus’, dit levert wel resultaten, ze tikt op ‘Erasmuslaan’.
  • Ze tikt op ‘Naar’.
  • Ze zoekt op ‘Nijmegen Plein’.
  • Ze drukt vier keer op ‘Laad meer…’
  • Ze drukt op ‘Nijmegen Plein 1944’.
  • Ze drukt op ‘Tijd’.
  • Ze zet de tijd op 19.00 door middel van scrollen.
  • Ze drukt op ‘Datum’.
  • Ze zet de datum op 28-02-2013 door middel van scrollen.
  • Ze drukt op ‘Plan’.
  • Ze krijgt het reisplan te zien.

Resultaat Pieter - Scenario 3

  • Pieter opent de app
  • Pieter wil zoeken naar het adres wat hij heeft gevonden op internet en drukt op zoeken.
  • Pieter typt in Kelf* de app vult de rest aan een geeft Kelfkensbos weer.
  • Pieter klikt op Kelfkensbos en er opent een kaart met een rood pijltje en een hoop blauwe pijltjes eromheen
  • Pieter gebruikt 2 vingers om te zoomen op de kaart zodat ze dichterbij komen.
  • Pieter klikt op het blauwe pijltje wat het dichtst bij het rode pijltje ligt.
  • Pieter klikt op op lijn 31 want hij weet dat die langs zijn huis stopt.
  • Pieter ziet dat er een bus vertrekt over 3 minuten maar er komen nog 4 minuten bij door vertraging.
  • Pieter klikt de tijd die hij wil aan, en krijgt dat een schema van waar de bus overal ondertussen stopt.
  • Pieter ziet dat hij om 15:49 bij het museum in de buurt is met de gekozen tijd.
  • Pieter klikt rechtsbovenin op een pijltje en krijgt een kaart te zien met de bushaltes onderweg en de route.
  • De app crasht nadat Pieter hierop heeft gedrukt.

Bevindingen

  • Marc verwachtte de mogelijkheid om een busrit te plannen via de opties 'In de buurt' en 'Zoeken'.
  • De stap 'Laad meer...' werd regelmatig uitgevoerd.
  • De app crasht zodra er te veel resultaten worden weergeven.
  • Er was geen optie voor Patricia om de taal aan te passen.
  • De knop 'Van' heeft geen touch-functie, alhoewel Patricia dat verwachtte.
  • Onder de zoekfunctie 'Plein 1944' vindt de app alle pleinen in Nederland.

Conclusie

Wij gebruiken voor onze conclusie de tien heuristieken voor UI-design volgens Jakob Nielsen. Onze resultaten en bevindingen worden onder de tien heuristieken gerangschikt.

Visibility of system status
De app laat de gebruiker altijd weten wat er aan de hand is. Soms is het onduidelijk wat de gebruikte functie voor je doet. Af en toe duren de laadtijden langer dan gewenst.

Match between system and the real world
De app heeft maar een mogelijke taal, namelijk nederlands. Het taalgebruik is helder en bondig. De gebruikte afbeeldingen zijn herkenbaar, zoals het vergrootglas (zoeken) en de ster (favorieten).

User control and freedom
De functies van 'In de buurt' en 'Zoeken' komen niet geheel overeen met wat men kan verwachten. Als iemand de fout maakt om deze functies voor de verkeerde reden te gebruiken, moet men regelmatig op de 'terug'-knop op de smartphone drukken om terug bij het start-scherm te komen.

Consistency and standards
Users should not have to wonder whether different words, situations, or actions mean the same thing. Follow platform conventions. De actie 'In de buurt' zit ook ingebakken in de functie 'Plannen'.

Error prevention
Er zitten geen fout voorkomende funties in de app.

Recognition rather than recall
Er wordt in de gehele app niks onthouden op opgeslagen (alleen direct uitgevoerd).

Flexibility and efficiency of use
Er zitten geen accellerators in het programma. Verder is de snelheid van gebruik matig.

Aesthetic and minimalist design
Geen overbodige informatie, Simplistisch uiterlijk.

Help users recognize, diagnose, and recover from errors
App crasht zonder foutmelding. Verders geen error dialogen kunnen verkrijgen.

Help and documentation
Geen documentatie of hulp aanwezig.

Eindconclusie De knop ‘Planning’ zit onderaan het scherm, terwijl deze activiteit zeer significant is en vaak gebruikt wordt. De knop ‘Plannen’ heeft ook een functie ‘In de buurt’ ingebouwd, dus het is de vraag of deze mogelijkheid een eigen knop verdiend. Dat de app tijdens het zoeken van een locatie crasht is zeker een showstopper.