Research and Development 1/^Archief/2009-2010/10/Pilot/Onderzoek touchscreen
Inhoud
Idee
Wij verwachten dat mensen het lastig vinden om een 'normale' desktopbrowser te besturen met een touchscreen. Om te kijken of dit ook echt het geval is, hebben we dit experiment opgesteld.
Opzet onderzoek
Om te kijken of mensen de problemen ervaren die wij verwachten, willen we een aantal mensen een serie van handelingen uit laten voeren in een browser, aan de hand van een touchscreen. Terwijl de testpersonen bezig zijn met de handelingen, observeren wij hoe ze er mee omgaan en wat voor problemen ze tegenkomen. Achteraf zullen we vragen hoe ze het gebruik van het touchscreen ervaren hebben en wat ze heel makkelijk en juist heel moeilijk vonden.
Het onderzoek
Locatie
Het onderzoek hebben we laten plaatsvinden bij een oom van Ko, simpelweg omdat we daar eenvoudig toegang hadden tot een touchscreen.
Testpersonen
We hebben de volgende personen gevraagd om ons te helpen met ons onderzoek:
- 4 studenten van verschillende opleidingen (biologie, geneeskunde, rechten, bedrijfskunde)
- waarvan 2 met een touchscreentelefoon
- 3 volwassenen (2 mannen, 1 vrouw)
- 1 man technisch aangelegd en in het bezit van een touchscreen
Startopstelling
De testpersonen mochten zelf hun browser kiezen. Hier hebben we voor gekozen, omdat we denken dat wanneer wij een bepaalde browser zouden kiezen voor de testpersonen, de resultaten weinig zouden verklaren. Wij hopen namelijk enkele 'onhandigheidjes' te constateren in het gebruik van de browser. Als wij mensen dwingen een browser te gebruiken die ze niet gewend zijn, zou dit een oorzaak kunnen zijn voor dergelijke onhandigheidjes terwijl wij willen kijken of het touchscreen deze veroorzaakt. Daarom mochten de testpersonen zelf hun browser kiezen. Als ze nu nog onhandig deden, zou dit wel door het gebruik van het touchscreen moeten komen en niet door iets anders.
De instructies
- Surf naar www.google.nl
- Zoek op "nieuws"
- Klik het eerste resultaat aan (nu.nl)
- Bekijk het eerste artikel
- Vernieuw de pagina
- Selecteer de eerste alinea
- Kopieer de tekst naar het klembord
- Ga naar de startpagina
- Ga terug naar de vorige pagina
- Open een nieuw tabblad
- Open de helppagina's
- Sluit deze weer
- Bekijk de browsegeschiedenis
Resultaten
Proefpersoon 1
- Typering: biologiestudente
- Technische aanleg: weinig
- Ervaring touchscreen: geen
- Browser: Internet Explorer 8
- Probleemloos geklikt op de adresbalk, URL intikken (via Windows On-Screen Keyboard) gaat traag, maar probleemloos
- Idem
- Probleemloos
- Probleemloos
- Probleemloos
- Persoon probeerde tekst te selecteren door de pagina aan te raken en de vinger naar onder te bewegen, terwijl met deze handeling de pagina bewogen wordt. Uiteindelijk is het wel gelukt, maar het duurde even.
- Niet gelukt, uiteindelijk hebben wij moeten helpen
- Probleemloos
- Probleemloos
- Probleemloos
- Lastig, persoon klikte een paar keer verkeerd
- Probleemloos
- Persoon wist niet waar deze te vinden was, uiteindelijk hebben wij moeten helpen
Proefpersoon 2
- Typering: geneeskundestudente
- Technische aanleg: ervaren met gadgets
- Ervaring touchscreen: gebruikt al lang een touchscreentelefoon
- Browser: Firefox 3.6
- Probleemloos, typen gaat wel wat traag
- Idem
- Probleemloos
- Probleemloos
- Probleemloos
- Probleemloos
- Lastig, het kostte de proefpersoon een paar pogingen om uit te vinden hoe je het menu kon openen waarmee je tekst kan kopiëren
- Probleemloos
- Probleemloos
- Probleemloos
- Probleemloos
- Probleemloos
- Persoon klikte eerst per ongeluk op de verkeerde knop, maar herstelde zich snel
Proefpersoon 3
- Typering: rechtenstudent
- Technische aanleg: weinig
- Ervaring touchscreen: geen
- Browser: Internet Explorer 7
- Typen gaat heel erg traag, de adresbalk gebruiken ging wel goed
- Idem
- Probleemloos
- Persoon had eerst niet door dat het een klikbare link betrof, maar 'klikte' uiteindelijk toch maar gewoon
- Persoon klikte eerst mis, tweede keer wel goed
- Persoon kwam er niet achter hoe je tekst kon selecteren, wij hebben moeten helpen
- Lukte ook niet, wij hebben weer moeten helpen
- Probleemloos
- Probleemloos
- Na 2x 'klikken' gelukt
- Een paar keer misgeklikt, uiteindelijk gelukt
- Probleemloos
- Persoon kon deze niet vinden, wij hebben moeten helpen
Proefpersoon 4
- Typering: bedrijfskundestudent
- Technische aanleg: voor een student gemiddeld
- Ervaring touchscreen: gebruikt al lang een touchscreentelefoon
- Browser: Google Chrome
- Probleemloos
- Probleemloos
- Probleemloos
- Probleemloos
- Probleemloos
- Probleemloos
- Na 3 pogingen gelukt
- Probleemloos
- Probleemloos
- Probleemloos
- Na 2 pogingen gelukt
- Probleemloos
- Probleemloos
Proefpersoon 5
- Typering: man, vijftiger
- Technische aanleg: weinig
- Ervaring touchscreen: geen
- Browser: Firefox 3.6
- Typen zeer traag, verder zonder problemen
- Idem
- Probleemloos
- Probleemloos
- Na 3 pogingen gelukt
- Niet gelukt, wij hebben moeten helpen
- Niet gelukt, wij hebben moeten helpen
- Probleemloos
- Probleemloos
- Persoon klikte eerst mis, daarna goed
- Persoon klikte een paar keer mis, uiteindelijk wel gelukt
- Persoon opende eerst per ongeluk een nieuw tabblad, maar sloot ze (helppagina + nieuwe tabblad) daarna weer goed af
- Persoon klikte 3x mis, daarna goed
Proefpersoon 6
- Typering: vrouw, vijftiger
- Technische aanleg: zeer weinig
- Ervaring touchscreen: geen
- Browser: Firefox 3.6
- Typen ging erg traag, ook het klikken op het groene pijltje lukte niet gelijk
- Typen ging erg traag
- Probleemloos
- Proefpersoon had eerst niet door dat het om een link ging, wel toevallig goed gegokt
- Probleemloos
- Niet gelukt, wij hebben moeten helpen
- Niet gelukt, wij hebben moeten helpen
- Na 2 keer klikken gelukt
- Probleemloos
- Persoon wist niet hoe dit moest, uiteindelijk toevallig goed geklikt
- Probleemloos
- Probleemloos
- Niet gelukt (persoon kon het niet vinden, ondanks dikke 'History' knop), wij hebben moeten helpen
Proefpersoon 7
- Typering: man, veertiger
- Technische aanleg: ruim
- Ervaring touchscreen: veel, in bezit van zowel touchscreentelefoon als -desktop
- Browser: Google Chrome
- Probleemloos
- Probleemloos
- Probleemloos
- Probleemloos
- Probleemloos
- Probleemloos
- Probleemloos
- Probleemloos
- Probleemloos
- Probleemloos
- Persoon klikte eerst even mis, daarna goed
- Probleemloos
- Probleemloos
Conclusies
Uit ons experiment is gebleken dat vrijwel iedereen significante problemen heeft ondervonden met het gebruik van een touchscreen. Zoals verwacht was dit vooral het geval bij de mensen die geen ervaring hadden met touchscreens. (Dus ook niet op een telefoon.) Sommige problemen zijn te wijten aan onvoldoende browserkennis (zoals het niet kunnen vinden van de browsegeschiedenis), maar over het algemeen zijn de ontstane problemen vooral het gevolg van een slecht ontworpen gebruikersinterface. Hieronder staat hoe vaak er problemen optraden per onderdeel.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
xx | x | xx | xx | xxxx | xxxxx | x | xxxx | xxxx | x | xxxxx |
De onderdelen waarbij het vaakst problemen optraden, zijn 6, 7, 10, 11 en 13. Na het nog eens nagevraagd te hebben bij de testpersonen, bleken dit de voornaamste redenen te zijn:
6. Personen die geen touchscreen gewend zijn weten niet hoe ze tekst kunnen selecteren. Ze zijn namelijk gewend om de 'muisknop' ingedrukt te houden en de 'muis' te bewegen, terwijl hiermee op ons touchscreen de pagina naar boven en beneden verschoven wordt.
7. Testpersonen weten niet hoe ze kunnen 'rechtsklikken', terwijl ze dit gewend zijn.
10. Knop net iets te klein, te veel andere knoppen er omheen.
11. Menu te klein.
13. Mensen weten browsegeschiedenis niet te vinden.
Iets van een wat andere aard, dat ons toch wel erg opviel, was dat de meeste mensen er moeite mee hadden een on-screen toetsenbord te gebruiken. Mensen vonden het vervelend en erg traag vergeleken met een normaal toetsenbord dat ze gewend zijn.
Onze conclusie is dat de gebruikersinterfaces van de huidige (veelgebruikte) desktop browsers touchscreen-onvriendelijk is.