Requirements Engineering/het werk/werkstuk/2013-14/Groep 09/Case

Uit Werkplaats
< Requirements Engineering‎ | het werk‎ | werkstuk‎ | 2013-14‎ | Groep 09
Versie door Phil Geelhoed (overleg | bijdragen) op 14 feb 2014 om 16:09 (Contactpersoon)
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Ga naar: navigatie, zoeken

Requirements Engineering


 © comments



Voor de onderste drie invulvelden is er een beschrijving te vinden in de syllabus.

Case Name

Claus International

Contactpersoon

Naam Mailadres
Flip van Spaendonck p.h.m.spaendonck@student.ru.nl
Thijs Werrij thijs.werrij@student.ru.nl


Algemene Feedback: Goede business case! Alles staat onder de goede kopjes en de background is zeer handig. Ook een systeem wat binnen de proporties valt binnen dit project. Ga zo door en zorg dat je maandag jullie verhaal ook duidelijk maakt aan het andere groepje! wel hebben jullie 2 case pagina's. Zorg dat jullie alleen de goede behouden en de andere weggooien.
Phil Geelhoed.jpg
Phil GeelhoedGroep 09 Remove this comment when resolved!


Client Context

De heer S. Claus is CEO van Claus International, een non-profit bedrijf dat is opgericht in 1863. Claus International is een internationaal bekend bedrijf dat jaarlijks cadeautjes aflevert aan kinderen over de gehele wereld. Het is een groot bedrijf met vele duizenden medewerkers en talloze filialen verspreid over alle continenten. Het administratieve hoofdkantoor is gevestigd in Nuuk, Groenland, en ook de arbeid vindt voornamelijk plaats in productiecentra gelegen in Groenland. De andere filialen zijn voornamelijk plaatselijke distributiecentra over de hele wereld, waarvandaan de cadeautjes naar de kinderen worden getransporteerd. Het bedrijf wordt onderhouden door vrijwillige donaties van de ouders.

Business Case

Huidige Situatie

Informatie over de kinderen wordt opgeslagen in de lokale distributiecentra. Deze informatie bevat de voornaam, achternaam, het adres, de postcode, de geboortedatum en de cadeauwensen van het kind. Al deze informatie wordt per brief verstuurd naar het administratief hoofdkantoor in Nuuk, waar de centrale database al deze informatie bevat en continu wordt bijgewerkt. Dit is een hoop werk en de centrale database bevat vaak out-of-date informatie, vanwege de snel veranderende informatie, zoals nieuw ingeschreven kinderen, veranderde wensen of adressen of kinderen die juist uitgeschreven moeten worden. Ook zorgt dit voor veel problemen in de bezorging van de cadeautjes, omdat met de verouderde informatie wordt gewerkt en de cadeautjes in de verkeerde handen komen.

In de huidige situatie moeten mensen persoonlijk naar de distributiecentra komen om nieuw geboren kinderen in te schrijven (met de benodigde informatie die hierboven beschreven is). Ook als er bijvoorbeeld een adreswijziging is geweest, of de ouders de kinderen willen uitschrijven, moeten de ouders persoonlijk naar het lokale distributiecentrum gaan om de informatie te veranderen.

Het huidige systeem werkt met niet-gedigitaliseerde donaties, zoals cheques of geld in een envelop, die de ouders opsturen naar het hoofdkantoor in Nuuk. Het is ook mogelijk voor ouders om donaties over te maken voor een kind dat niet van henzelf is, om voor dit specifieke kind cadeautjes te bekostigen. Dit is een hoop gedoe, met name voor de ouders, die niet vaak bereid zijn dit te doen en daarom leidt het bedrijf de afgelopen jaren steeds meer verlies.

Probleem

Het probleem met het huidige systeem is dat de innerlijke communicatie tussen distributiecentra en de centrale database nog voornamelijk met brieven werkt, wat erg langzaam is. Hierdoor wordt vaak met verouderde data gewerkt in het administratieve hoofdkantoor, wat voor problemen in de productielijn kan zorgen. Hierom willen wij een gecentraliseerd systeem waarin de distributiecentra continu alle informatie up-to-date kunnen houden voor het hoofdkantoor.

Een ander probleem is dat het in- en uitschrijven, het wijzigen van persoonlijke gegevens en het doneren op het moment erg lastig is. Hierdoor zijn er tegenwoordig maar weinig mensen bereid om zich in te schrijven bij Claus International en nog minder die bereid zijn om te doneren, wat het voortbestaan van het bedrijf moeilijk maakt.

Wat wij willen hebben

Wij willen graag een systeem hebben waarmee de interne communicatie (tussen distributiecentra en het hoofdkantoor) soepeler en sneller verloopt dan in de huidige situatie, zodat er minder fouten ontstaan in het productie/bezorg-proces. Ook hopen wij met het nieuwe systeem de volgende functies voor de ouders aan te kunnen bieden:

- De mogelijkheid voor een ouder om online hun kinderen te registreren in de database en ze op deze manier in aanmerking te laten komen voor cadeau's.

- De mogelijkheid voor een ouder om online hun kinderen uit te schrijven voor de diensten van Claus International.

- De mogelijkheid voor een ouder om de gegevens van het kind aan te passen.

- De mogelijkheid voor een ouder om online een donatie te doen aan Claus International.

Wij willen hiermee zorgen dat de ouders deze zaken makkelijker kunnen regelen dan in het huidige systeem.

Background

Een paar voorbeelden van de documenten die wij ontvangen/gebruiken zijn:

Documenten Claus International.png


Deze voorbeelden zijn zeer handig voor het opstellen van een datamodel. Goed gedaan!
Phil Geelhoed.jpg
Phil GeelhoedGroep 09 Remove this comment when resolved!