]> 2022-02-18T16:24:07+01:00 Introductie Informatica en Informatiekunde/deel 1. fenomenen/1. bouwwerken en kwaliteit 0 nl Men kan knopen in een netwerk door middel van mensen, hardware of software realiseren. * Belangen ** bouwheer ** gebruikers ** omgeving ** aannemer * Kwaliteit ** Functionaliteit ** Duurzaamheid ** Uitstraling * De menselijke maat ** lichaam (afmetingen, bewegingsapparaat, zintuigen, ...) ** cognitie (begrijpen, leren, intuïtie, oriëntatie, ...) ** gevoel (uitstraling, corporate identity, respect, integriteit) ** cultuur (verwachtingen, gewoontes, normen en waarden, iconen, ...) * Hierarchische decompositie ** we zoeken niet naar atomen. ** interface, protocol ** robuustheid, continuïteit ** autonomie * Workflow ("keukens") ** realiteit: product, instrument, handeling (termen: zie boven) ** functioneel netwerk: diensten onder protocollen ** beschrijving: recept, dienstspecificatie (bijvoorbeeld m.b.v. automatendiagram), protocolspecificatie * voorbeelden geven voor oriëntatie en beleving bij digitale bouwwerken; * systemen (o.a. computernetwerken en organisaties) analyseren als functionele netwerken met gebruik van de juiste workflow-begrippen; * knopen in netwerken classificeren m.b.t. autonomie; * uitleggen wat het doel van protocollen is en hoe ze in principe werken. 1. bouwwerken en kwaliteit Welke systemen onderzoekt onze discipline en wanneer vinden we deze goed? 2011-08-29T08:00:40Z 2455802.8337963 Introductie Informatica en Informatiekunde/deel 1. fenomenen/1. bouwwerken en kwaliteit Introductie Informatica en Informatiekunde/Week 1. fenomenen/1. systemen en protocollen 0 nl Introductie Informatica en Informatiekunde/Week 1. fenomenen/1. systemen en protocollen