Modelleren van BedrijfsProcessen/2013-14/Assignments/Week 1/2 Opdrachtbeschrijving
Inhoud
Studietaak Week 1: 'Introduction'
Achtergrond
De laatste ca. 10 jaren staat het ontwikkelen van bedrijfsprocesmodellen erg in de belangstelling van 'het bedrijfsleven'. Via deze studietaak maak je kennis met een aantal basisprincipes van het werken met bedrijfsprocesmodellen. In de afgelopen decennia zijn er heel wat pogingen gedaan om ontstane wildgroei aan bedrijfsapplicaties weer te corrigeren. Ook is in de afgelopen ca. 20 jaren bij bedrijfsmodellering de 'proces-gerichte aanpak' sterk naar voren gekomen. Het denken in 'workflow' is daardoor mogelijk geworden.
Leerdoelen
Na afloop van deze studietaak kun je:
Uit hoofdstuk 1:
- aangeven wat bedoeld wordt met een 'bedrijfsproces', met 'bedrijfsproces management', met een 'bedrijfsproces managementsysteem' en met een 'bedrijfsproces model' ;
- de 'business process lifecycle' schetsen en toelichten ;
- een classificatie geven van bedrijfsprocessen ;
Uit hoofdstuk 4.1 en 4.2:
- de werking verklaren van een aantal eenvoudige control flow patterns (AND en XOR-split en -join);
- een (klassiek) Petri net opstellen voor het modelleren van eenvoudige (bedrijfs)processen;
Wat moet je doen?
Vereiste voorkennis: geen.
Voorbereiding:
Volg in de MvBP-werkplaats de 'Werkplaats Instructies' (submenu-optie 1 bij deze studietaak) om voor deze opdracht twéé bijdragen aan te maken: eentje waar je je uitwerking van deze eerste opdracht inzet (in Speciaal:Mypage/2013-14/Modelleren_van_BedrijfsProcessen/Week_1/Opdracht ) en eentje waarin je je reflectie erop plaatst (in Speciaal:Mypage/2013-14/Modelleren_van_BedrijfsProcessen/Week_1/Reflectie ). Let er speciaal op, dat je helemaal op het einde van deze 'URL's' (dus achter enerzijds 'Opdracht' en anderzijds 'Reflectie' géén '/' backslash plaatst! Plaats -zoals aangegeven in de 'Werkplaats Instructies'- de daar gegeven exacte code aan het begin van je bijdrages.
Hint: het kan handig zijn om gelijktijdig meerdere tabbladen in je webbrowser te openen, waarbij je in het ene tabblad de opgaven hebt, in een ander je uitwerkingen intikt en eventueel een derde tabblad met daarin bijvoorbeeld de 'handout' bij dit hoofdstuk.
Overzicht van de uit te voeren taken:
- Lees/bestudeer hoofdstuk 1 van het gebruikte cursusboek van Mathias Weske (pagina's 3 – 21)
- Lees/bestudeer van hoofdstuk 4 van dit boek van Mathias Weske (pagina's 125 – 133 en 149 - 153)
- Lees/bestudeer de op het college besproken sheets.
- Maak de hieronder bij deel A aangegeven 'theoretische opgaven' over hoofdstuk 1 van het boek van Mathias Weske
- Maak de hieronder bij deel B aangegeven 'toegepaste opgaven' over procesmodellering via Petri netten.
Plaats je oplossingen van deze opgaven in de ‘Werkplaats’; deadline: vrijdag, 7 februari 2014 om 10:30u
N.B. Als je wilt weten hoe je figuren/tekeningen e.d. vanuit een bestand kunt opnemen in je wiki/werkplaats-document, zie dan bijv. http://nl.wikipedia.org/wiki/Help:Uitleg Houd er rekening mee, dat een ge-upload bestand een eventueel reeds aanwezig bestand met dezelfde naam zal overschrijven. Kies daarom een unieke bestandsnaam; begin de bestandsnaam bijvoorbeeld met je studentnummer of je initialen.
Deel A: 'theoretische opgaven'
Opgave A.1.1
Business process models undergo a certain lifecycle (see picture below)
=> Which roles in the organization (Chief Process Officer, Business Engineer, Process Designer, Process Participant, Knowledge Worker, Process Responsible, System Architect, Developers) are involved in the activities? (Design & Analysis / Configuration / Enactment / Evaluation)
More information on the BPM lifecycle can be found in the book in chapter 1.2.
Opgave A.1.2
Imagine the following loan process:
A sales force agent calls her insurance headquarters for issuing a loan request for a customer. She talks to one out of fourteen employees sitting around a conference table, who writes down the request on a piece of paper. Another employee takes this paper one floor up to the loan department, where a specialist types in the information into a computer system and checks the liability of the customer. This expert writes down the results of the liability check and hands it over to the next link in the chain: the contracting department.
This department is responsible for customizing the standard loan contract for the customer. The department uses its own computer system. After having finished this work, an employee staples together the request form with the special conditions.
As a next step, a clerk responsible for pricing enters the information into his spreadsheet software and calculates which interest rate applies to the customer. She notes this rate on a sheet of paper and hands it on together with the material from the other departments.
Finally, a clerk creates a proposal and sends it back to the sales force agent via Federal Express.
- a) What major problems arise with this process?
- b) What optimization is possible?
An introduction to Business Process Management can be found in the book in chapter 1.
Deel B: 'toegepaste opgaven'
Modelleer de volgende processen als (klassieke) Petri netten (suggestie: gebruik de tool WoPeD; op te halen via: http://www.woped.org ). Meer informatie over Petri netten kun je vinden in het boek in hoofdstuk 4 (paragraaf 4.2).
Opgave B.1.1: een hotelschakelaar
Consider a room with two switches and one light. The light is on or off. The switches are in state up or down. At any time any of the switches can be used to turn the light on or off.
Model this as a Petri net.
Opgave B.1.2: Nederlandse verkeerslichten
Op een kruising staan verkeerslichten om het verkeer te regelen. Elk verkeerslicht heeft 3 [gekleurde] lampen, die in een toestand 'aan' of 'uit' kunnen zijn. Het zijn 'Nederlandse' verkeerslichten (rood->groen->geel->rood) die in twee 'paren' (Noord-Zuid en Oost-West) staan opgesteld.
Tijdens het college is ter demonstratie een ('klassiek') Petri net opgesteld dat het gedrag van één van de verkeerslichten modelleert (zie model).
Modelleer nu als 'klassiek' Petri net het gedrag van twee gekoppelde verkeerslichten (van elk 'paar' eentje!) die om de beurt 'vrij baan' geven aan het verkeer, en waarvan er uiteraard steeds maar één tegelijk op groen mag staan).
Opgave B.1.3: een wachtkamer
In de wachtkamer van een arts zijn vijf staanplaatsen en drie zitplaatsen beschikbaar. Een patiënt die binnen komt neemt altijd eerst een staanplaats in.
Mocht er een zitplaats beschikbaar zijn, dan wordt deze ingenomen door iemand die staat. De arts kan in zijn spreekkamer één persoon te gelijk behandelen. Personen die zitten zijn al langer aan het wachten en hebben dus voorrang bij het binnengaan van de spreekkamer. Zodra het consult met de arts beëindigd is komt de spreekkamer weer vrij voor de volgende patiënt.
Modelleer dit proces als (klassiek) Petri net.
Stel, mede naar aanleiding van je ervaringen/problemen/invallen bij het bedenken en uittesten van je uitwerkingen, een lijstje op van punten die je op het (werk)college van vrijdag 7/02/2014 wilt inbrengen.
Je bent op deze werk(groep)colleges alléén welkom als je serieus aan deze studietaak hebt gewerkt en je uitwerking (ook al heb je maar een deel van de opdracht succesvol kunnen oplossen) hebt ingeleverd en een print ervan meeneemt naar het werkcollege.
In te leveren uitwerkingen
Resultaat:
Je uitwerkingen van de opdrachten bij hoofdstuk 1 van het cursusboek en van de opgaven over het modelleren van Petri netten (par. 4.2).
==> Geef in het gekopieerde -bij deze opdracht behorende- werkplaatssjabloon bij de parameter 'Percentage' aan hoeveel procent -naar jouw eigen inschatting- van deze opdracht je correct gemaakt hebt. (dus bijvoorbeeld [tussen dubbele vierkante haken..] Percentage::80 ).
En geef bij de parameter 'Status' een van de volgende waarden aan: 'bezig', 'klaar', 'opgegeven', 'deels geslaagd'. (Dus bijvoorbeeld de default-waarde Status::bezig geeft aan dat je op dat moment nog bezig bent met het werken aan deze opdracht. Als je later er verder aan gewerkt hebt, pas dan die Status- en Percentage-waarde aan.) Je doet ons een groot plezier als je tijdens het werken de hier ingevulde waarden regelmatig ververst.
Vul voor de Studie-parameter een van de volgende waarden in: IK, IC of IK-hbo (voor 'hbo-doorstromers').
Reflectie / discussie
In dit deel (dat je bent begonnen via het tweede te kopiëren werkplaatssjabloon) geef je enerzijds kort aan hoe het er bij deze opdracht vanaf hebt gebracht en geef je anderzijds aan andere studenten een mogelijkheid om op een vraag van jou te reageren.
Dit 'reflectie/discussie-onderdeel' is voor iedereen zichtbaar en kan door iedereen die een verbetering of aanvulling wil doorvoeren, aangepast worden. Dus als je twijfels hebt bij je eigen beheersing van de stof, vraag dan expliciet om reacties van anderen.
a) je reflectie
Beantwoord hier (kort) de volgende vragen:
- • Wat heb je deze week geleerd in relatie tot de vooraan in deze opdracht geformuleerde leerdoelen? Heb je die bereikt?
- • Hoe moeilijk vond je deze te bestuderen/verwerken stof?
- • Heb je tips voor verbetering?
Uiteraard ben je van tevoren al vragen nagegaan als:
- • Is het verkregen antwoord correct of twijfel je daaraan?
- • Zijn er alternatieve uitwerkingen die volgens jou minder correct zijn?
b) je discussie-bijdrage/verzoek
Bij dit tweede deel (waar anderen op kunnen reageren) kan je bijdrage heel divers zijn. Het kan zijn dat je hier aan anderen vraagt je te helpen om een bepaalde 'theoretische' vraag te beantwoorden. Of het kan bijvoorbeeld zijn dat je zelf een in jouw ogen hééél moeilijke [of heel geniepige] vraag over de inhoud van dit hoofdstuk formuleert -die je gezien de leerdoelen van deze opdracht nu op zou moeten kunnen lossen- en dat je daarna een uitwerking formuleert [al dan niet bewust fout opgesteld] en dan aan anderen vraagt of je uitwerking correct is en zo niet om er commentaar op te leveren.
Het is hierbij uitdrukkelijk niet de bedoeling, dat je anderen vraagt hier een uitwerking van een opgave uit het eerste deel te geven!
Vergeet niet om bij de uit het sjabloon gekopieerde 'variabelen' waarden in te vullen voor zowel 'Studie' als voor 'Remark' (de inhoud van die laatste parameter verschijnt in het Refelectie-overzicht' onder het kopje 'Korte opmerking van auteur zelf').
Kijk ook bij de 'reflectie/discussie-onderdelen' van anderen wat zij daar als vraag hebben gesteld of moeilijke vraag hebben bedacht en of je correcties in of aanvullingen bij hun uitwerking kunt aanbrengen.
We verwachten dat je bij de 'reflecties/discussies' van zeker 2 andere studenten een reactie/commentaar/suggestie geeft. Als je zo'n reactie hebt gegeven, dan wordt je naam toegevoegd in de kolom 'Met commentaar van..'.
Breng je commentaar.. als volgt aan: Bewerk de reflectie-pagina van je mede-student. Kopieer en plak onderstaande regel onder zijn/haar reflectie en vervang "Mijn commentaar" door je eigen commentaar en/of vragen.
{{!|~~~|| Mijn commentaar }}
En kijk uiteraard regelmatig bij je eigen 'reflectie/discussie' of je door anderen aangebrachte veranderingen begrijpt en/of ze correct zijn en reageer er desnoods op!
Op het (werk)college van vrijdag 7 februari 2014 worden de ingeleverde opdrachten en eventueel gerezen vragen&problemen nabesproken. Zorg er daarom voor dat je eventuele problemen/onduidelijkheden, die je tegen gekomen bent bij het maken van het inleverdeel van deze opdracht, op een rijtje hebt staan, zodat als die knelpunten in de nabespreking niet al eerder ter tafel zijn komen, jij ze zèlf kunt aankaarten.
==> Een uitdraai van je (ingeleverde) uitwerkingen + reflectie geldt als entreebewijs bij dit werkcollege!
Deadline inleveren
Deadline voor het inleveren: vrijdag 7 februari 2014 vóór 10:30u (zowel je antwoorden op de vragen in de 'Uitwerkingen'-bijdrage als je reflectie/discussie in de 'Reflectie'-bijdrage) binnen de MvBP-werkplaats; vergeet niet om binnen je uitwerking zowel je naam alsook je studie en je studentnummer te vermelden.
Breng een uitdraai van zowel je uitwerking-deel als van je reflectie-deel als entreebewijs mee naar het werkcollege.