Capita selecta Informatiekunde/student contributions

Uit Werkplaats
< Capita selecta Informatiekunde
Versie door Frank Koopmans (overleg | bijdragen) op 11 jan 2010 om 15:33 (Instructies)
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Ga naar: navigatie, zoeken

Capita selecta
BCFA-IMK002


 © comments



Achtergrond

Je hebt gekozen voor een master-studie informatiekunde aan een universiteit. Een professional op academisch niveau moet niet alleen zijn vak beheersen, hij moet ook de ontwikkelingen in de maatschappij en in het vakgebied volgen en bewust doorleren en bijdragen aan de ontwikkeling van het vak. Ook moet hij aan de maatschappij en aan toekomstige opdrachtgevers helder kunnen uitleggen waarin zijn vakmanschap bestaat en hoe hij kan bijdragen tot de oplossing van problemen. Dit gaan we met deze opdracht oefenen.

De inhoud van Capita selecta kan als inspiratie dienen en nodige literatuur aanreiken, maar de opdracht hoeft zich niet te beperken tot de thema's van Capita selecta.

Doelen

  • Je kunt een - al dan niet bekend - probleem op het terrein van de informatiekunde identificeren en zo helder beschrijven dat ook leken zien dat het een probleem is.
  • Je kunt aangeven waarom en hoe jij zou willen bijdragen aan de oplossing van het probleem.
  • Je kunt aangeven wat de rol van de informatiekunde daarbij is, bijvoorbeeld welke theorieën en methoden bij het aanpakken van het probleem moeten helpen.
  • Je kunt aangeven wat voor onderzoek wenselijk is om dit soort problemen beter te kunnen aanpakken.

Instructies

Deze tabel is uit BlackBoard naar hier verhuisd. Als je meedoet, vorm je zo als hieronder beschreven een groepje en zorg je dat je in deze tabel staat.

We hebben niet goed nagedacht: Als iedereen als referee optreedt voor 2 presentaties, wordt elke 2-persoons-presentatie door vier referees gerecenseerd.

Schrijf je s.v.p. in de tabel hieronder als referee voor twee presentaties in! (Voor de op dinsdag besproken thema's worden dus nog meer referees gezocht.

Je hebt al een pagina Special:Mypage/2009-10/Capita selecta Informatiekunde. Zet de volgende kopjes erin en zorg dat {{deze cursus}} één keer bovenaan blijft staan. Vervang de instructies tussen de kopjes door je eigen inhoud:

{{deze cursus}}
== De gastcolleges van blok B en C ==
De blokken B en C werden door omstandigheden niet afgerond met een tentamen.
Bij wijze van tentaminiering schrijf je hier een kort stuk (max. 500 woorden) over elk van de gastcolleges.
Opbouw:
=== Spreker, Thema ===
==== De belangrijkste boodschap(pen) van dit college ====
==== Wat heb ik eraan als toekomstig informatiekundige? ====
(bijvoorbeeld: in welke situatie, voor welk probleem)
==== Hoe nuttig vond je deze vorm van gastcollege? ====

>>>>> Voor het gastcollege SATisfiability:

Hans Zantema heeft deze tentamenopgaven gemaakt en is zeer geïnteresseerd un de resultaten.

[[Bestand:Satopg2.pdf]]

Maak de opgaven en geef hier niet alleen de uitwerking maar ook een korte bevinding (een paar regels): Hoe ging het? Wat heb je geleerd?



== Mijn thema bij [[Capita selecta Informatiekunde/student contributions]] ==

Omdat het om groepswerk gaat, staat je uitwerking niet onder jouw eigen pagina. Geef daarom hier de link naar de uitwerking:

[[Capita selecta Informatiekunde/student contributions/....]]


== Mijn recensies ==
Je hebt twee mondelinge presentaties beluisterd conform de tabel op [[Capita selecta Informatiekunde/student contributions]].
Neem nu ook de schriftelijke uitwerking zorgvuldig door.
Laat zien dat jij kwaliteit kunt beoordelen en ook dat je je collega's kunt helpen door voorstellen voor verbetering.

=== Thema1 ===
;Titel: [[Capita selecta Informatiekunde/student contributions/....]]
;Auteurs:
====Is de uiteenzetting van het probleem helder en toegankelijk voor leken?====
        Wat is de doelgroep?
        Een goede lead is begrijpelijk en maakt nieuwsgierig. Welk rapportcijfer geef je deze lead?
        Is het taalkundig goed verzorgd, goed opgemaakt en voorzien van nuttige plaatjes?
        Voorstellen voor verbetering?
====Is precies duidelijk welk probleem hier geadresseerd wordt?====
        Is het behandelde probleem nu al in brede kring bekend en bewust?
        Worden problemen vermengd? Valt het nog te ontrafelen in verschillende problemen?
====Zie je een probleem achter het probleem?====
        Misschien is het probleem het resultaat van eerdere verkeerde keuzes o.i.d.
        Zie jij een probleem ACHTER het probleem dat je i.p. van dit probleem liever zou willen aanpakken?
        Welk?
====Deskundigheid IK====
        Blijkt deskundigheid op masterniveau IK uit de uitwerking?
        Hoe zou dit kunnen worden verbeterd?
====Pers. betrokkenheid====
        Is dit een algemeen verhaal in de trant van "de informatiekunde" en
        "de informatiekundige" of blijkt ook persoonlijke betrokkenheid?

=== Thema2 ===
idem dito


groep leden probleem pagina** referees
1 Laurens Alers Ferry de Bruin Tegenwoordig ontkomt men niet maar aan het captcha's. Veel diensten hebben deze vorm van beveiliging geïmplementeerd om o.a. spam te voorkomen. Dit vormt een extra obstakel voor mensen die zich bijvoorbeeld willen registreren bij een dienst. Werkt deze manier van beveiligen en zijn er geen andere manieren om onderscheid te maken tussen mens en machine op het internet, die geen obstakel vormen of in mindere mate? /Captcha
2 Barthold Derlagen Tim Holweg Banken maken kosten en lijden schade doordat klanten phishing mails openen /phishing
4 Philipp van Bebber Koen Hulsman In onze wantrouw volle maatschappij wordt ook software steeds minder vertrouwd. Verhalen over backdoors in Windows behoren allang niet meer tot de 'conspiracy theories' die het eerst waren. Hoe ga je als digitaal architect om met het vertrouwen (of wantrouwen) wat mensen hebben in software? Hoe maak je software 'vertrouwbaarder'? /VertrouwenInSoftware
5 Hans van Bijnen Leroy Kussy Hoe moet het met de informatievoorzieningen voor kamerleden? - Veel kamerstukken worden uitgeprint en verspreid onder de kamerleden om zo de kans op het lekken van informatie te verkleinen. Is dit een goede manier om de informatiebeveiliging te waarborgen of kan dit ook efficiënter. /Informatiebeveiliging Kamer
6 Frank Koopmans Martin Devillers Windows Vista's UAC is bedoeld om de gebruiker te beschermen tegen malafide software, maar blijkt in de praktijk alleen maar averechts te werken. Waarom is dit en hoe zou je UAC kunnen verbeteren? /uac
7 Mark Tissink Siegert van der Velde Hoe informatieverspreiding via profielsites bijdragen aan social engineering. /Social Engineering
8 Bart Leusink Rens van Summeren Hoe is te garanderen dat een middel voor fysieke toegang zoals een pasje alleen door de geautoriseerde gebruiker gebruikt wordt? /Fysieke Toegangscontrole
9 Martijn Speksnijder Dimitri Huisman Om informatie te beveiligen moeten er steeds ingewikkelder wachtwoorden bedacht worden. Op een gegeven moment zijn de wachtwoorden door een normale gebruiker niet meer te onthouden. Is er een alternatief voor het wachtwoord wat beter door de gebruiker te onthouden/gebruiken is? /Wachtwoorden
10 Julius Mücke Als internetgebruiker moet je steeds meer systemen en logingegevens onthouden. Zou het mogelijk zijn om het aantal systemen te verkleinen en zo de gebruiksvriendelijkheid te verhogen? /GebruiksvriendelijkeSystemen

*) Is dit Laurens Alers? Doet hij wel mee?

**) Vervang het woord PROBLEEM door een korte paginanaam, maar laat de schuine streep ervoor staan!. Zo maak je een link naar je probleempagina als subpagina van deze pagina hier.



En nu de instructies:

  1. Vorm een groepje van twee en bedenk samen met je groepsgenoot een probleem op het terrein van de informatiekunde.
    • Voorbeelden (die je bij gebrek aan eigen ideeën ook mag kiezen):
    • Deze en andere voorbeelden worden besproken in het college op 10 november (zie het vernieuwde rooster Capita selecta Informatiekunde).
    • Je mag niet hetzelfde probleem kiezen dat een ander groepje al in de tabel heeft gezet. Het mag wel een variant van een ander probleem zijn, mits je het verschil duidelijk maakt.
    • De voorkeur verdienen problemen, die wel bestaan maar door de maatschappij nog niet goed gezien worden en die in de opleiding nog niet uitgebreid aan de orde zijn gekomen. (Soms zit achter een in de media breed uitgemeten probleem een ander, wetenschappelijk veel interessanter probleem.)
  2. Zet z.s.m. een korte omschrijving van het probleem in de tabel hierboven. Het helpt anderen de gedachten te bepalen, en je krijgt snel feedback. Doe dit ook al, als je nog niet zeker weet of je het probleem goed te pakken heeft!
  3. Bespreek voor 17 november je probleem met Hanno Wupper, die zal helpen om het aan te scherpen. Bespreken kan mondeling, maar ook hier in deze werkplaats.
  4. Maak hier in deze werkplaats een pagina aan voor dit probleem (zie voorbeeld).
  5. Beschrijf uiterlijk 8 december op die pagina het probleem zo dat een geïnteresseerde leek, bijvoorbeeld een journalist, inziet dat dit daadwerkelijk een relevant en niet triviaal probleem is.
  6. Bespreek dit in het college op 10 december.
  7. Doe literatuuronderzoek en selecteer te minste één artikel uit de wetenschappelijke literatuur die iets met dit probleem te maken heeft. Zet het abstract van dit artikel / deze artikelen op je pagina. Geef ook aan waarom je deze literatuur relevant vindt.
  8. Geef op ongeveer één pagina aan, hoe je in de toekomst je eigen bijdrage als professional ziet. Wat zou je graag doen, hoe zou je het aanpakken?
  9. Geef ook aan welke nieuwe theoriën, methoden, gereedschappen e.d. tot dit doel ontwikkeld zouden moeten worden.
  10. Bereid een presentatie van niet meer dan 15 min. voor.
  11. Evalueer de presentaties van twee andere groepjes conform nader te bepalen instructies.

Product

  1. Een pagina in deze werkplaats met
    1. een overtuigende, voor leken toegankelijke uiteenzetting van het probleem in perfect Nederlands of Engels,
      • Aan het begin een "lead" van maximaal 50 woorden liefst minder, die de aandacht van de lezer trekt en ten minste een relevante gedachte overbrengt. Bekijk een betere krant voor voorbeelden.
      • Het gaat niet niet om een wetenschappelijk artikel met abstract, inleiding, literatuurverwijzingen maar over een populair artikel, die in een krant of op een weblog zou kunnen staan. Je mag ook een andere vorm kiezen, bijvoorbeeld een korte video. (Een video kun je misschien niet in de werkplaats plaatsen, maar daar vinden we iets op.)
      • Je mag daarbij alle middelen gebruiken: krantenartikelen, plaatjes, eigen observaties, eigen heldere redeneringen enz.
    2. een kort literatuuroverzicht: één of meer titels, abstracts en argumentaties waarom dit relevant is,
    3. een beschrijving van je eigen bijdrage in de toekomst,
    4. een beschrijving van nodig onderzoek.
  2. Een presentatie van 15 min. van dit alles.
  3. Recensies van twee andere presentaties.

Reflectie

Allereerst een voorbeeld, niet voor de uitwerking van deze opdracht, maar als voorbeeld voor de manier van kijken en denken waar het hier om gaat: Gebruiker:Joeri Arendsen/2009-10/III/essay. Joeri, net begonnen aan zijn bacheloropleiding, ziet en analyseert dingen en staat er middenin. Hij weet wat hij later graag wil betekenen.

Jullie staan aan het begin van een masteropleiding. Laat nu zien dat je ook kunt kijken en analyseren, dat je je ook betrokken voelt, maar plaats je betrokkenheid ook nog eens in de context van de wetenschap: welk onderzoek draagt bij en welk onderzoek is nodig?

Reflectievragen:

  1. algemeen
    • Is het probleem interessant voor de informatiekunde?
    • Is het interessant voor leken?
    • Is er misschien een interessanter probleem achter het probleem?
    • Welke resultaten binnen de informatiekunde, informatica en andere wetenschappen zijn er al?
    • Wat zijn de grootste uitdagingen?
    • Hoe zie ik mijn eigen rol? Wat kan ik goed en hoe zou ik hier willen bijdragen?
    • Welk onderzoek is nodig?
  2. deel 1: de uiteenzetting voor leken
    • Hoe breng je over dat het interessant is? (aandacht wekken, vasthouden, informeren)
    • Heb je een pakkende lead? Probeer die uit op je kennissen!
    • Het is geen wetenschappelijk artikel (die komt later). Wat kun je weglaten? Welke plaatjes helpen? Welke stijl kies je?

Inschrijflijst presentaties:

Planning presentaties
Datum Tijd Groep
05-01-2010 10:45 Phishing
05-01-2010 11:00 User Account Control
05-01-2010 11:15 /GebruiksvriendelijkeSystemen
05-01-2010 11:30 - pauze -
05-01-2010 11:45 ....
05-01-2010 12:00 ....
05-01-2010 12:15 ....
Datum Tijd Groep
07-01-2010 13:45 Social engineering
07-01-2010 14:00 /VertrouwenInSoftware
07-01-2010 14:15 /Fysieke Toegangscontrole
07-01-2010 14:30 - pauze -
07-01-2010 14:45 /Informatiebeveiliging Kamer
07-01-2010 15:00 /Wachtwoorden
07-01-2010 15:15 /Captcha

Ter controle: deelnemers die hier een jaarpagina hebben aangemaakt en dus meedoen

 Naam
Bart Leusink/2009-10/Capita selecta InformatiekundeBart Leusink
Barthold Derlagen/2009-10/Capita selecta InformatiekundeBarthold Derlagen
Dimitri Huisman/2009-10/Capita selecta InformatiekundeDimitri Huisman
Ferry de Bruin/2009-10/Capita selecta InformatiekundeFerry de Bruin
Frank Koopmans/2009-10/Capita selecta InformatiekundeFrank Koopmans
Hans van Bijnen/2009-10/Capita selecta InformatiekundeHans van Bijnen
Julius Mücke/2009-10/Capita selecta InformatiekundeJulius Mücke
Koen Hulsman/2009-10/Capita selecta InformatiekundeKoen Hulsman
Laurens Alers/2009-10/Capita selecta InformatiekundeLaurens Alers
Leroy Kussy/2009-10/Capita selecta InformatiekundeLeroy Kussy
Mark Tissink/2009-10/Capita selecta InformatiekundeMark Tissink
Martijn Speksnijder/2009-10/Capita selecta InformatiekundeMartijn Speksnijder
Martin Devillers/2009-10/Capita selecta InformatiekundeMartin Devillers
Paul Verhoeven/2009-10/Capita selecta InformatiekundePaul Verhoeven
Philipp van Bebber/2009-10/Capita selecta InformatiekundePhilipp van Bebber
Rens van Summeren/2009-10/Capita selecta InformatiekundeRens van Summeren
Siegert van der Velde/2009-10/Capita selecta InformatiekundeSiegert van der Velde
Tim Holweg/2009-10/Capita selecta InformatiekundeTim Holweg