Onderzoeksmethoden/^Archief/2009-2010/Cursusinformatie/Planning/Werkgroep/week 46

Uit Werkplaats
Ga naar: navigatie, zoeken

Vragenlijsten

Voorbereiding

Twee opgaven uit een deeltentamen van deze cursus (herkansing 2008-2009). Zie ook het volledige eerste gedeelte van dat deeltentamen.

Opgave 1

Bekijk het volgende item uit een enquête over ict-service.

Ik ben redelijk tevreden over de hulp door helpdeskmedewerkers.
O zeer mee eens
O mee eens 
O enigszins mee eens
O niet mee eens, niet mee oneens
O enigszins mee oneens
O mee oneens

Beoordeel deze vraag via professionele criteria zoals TAP.

U geeft in uw analyse ongetwijfeld één of meer tekortkomingen aan. Doe een concreet alternatief voorstel waarin die tekortkomingen zijn verholpen.

Opgave 2

Vragen naar een mening worden vaak geformuleerd als stelling, met daaronder een aantal antwoordcategorieën zoals 'mee eens', 'mee oneens', enzovoort. Zie bijvoorbeeld de vraag in opgave 1. De stellingen kunnen zowel positief als negatief worden geformuleerd. Het ligt voor de hand om een reeks van vragen consequent ofwel positief, ofwel negatief te formuleren. In handboeken over vragenlijsten lees je wel de waarschuwing dat dit ten koste kan gaan van de betrouwbaarheid. Leg dat uit. Het beschreven verschijnsel wordt antwoordretentie genoemd.

Casussen

We bekijken tijdens de werkgroepsbijeenkomst twee concept-enquêtes die door afstudeerders zijn gemaakt.